VEKKER ENGASJEMENT: Margareta Liljequist har vekket engasjement med sitt innlegg på Facebook. Foto: Privat
VEKKER ENGASJEMENT: Margareta Liljequist har vekket engasjement med sitt innlegg på Facebook. Foto: PrivatVis mer

Lærer-Margaretas krasse melding til foreldre hylles: «Tro det eller ei ... lærere har viktigere ting å gjøre enn å ringe og klage»

«Jeg lover at jeg aldri skal legge foreldreansvar på lærerne.»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lærer Margareta Liljequist ved Runbacka skole i Sollentuna i Stockholm skrev i desember et Facebook-innlegg som nylig har skapt voldsomt engasjement i Sverige.

Innlegget, der Liljequist tar et oppgjør med foreldres holdninger til lærere, har blitt delt over 6000 ganger, skriver Expressen.

Må øke statusen - Dette handler om at man må oppgradere lærerens status. Man må forstå at læreren er kjempeviktig, og foreldre må prate om det med barna sine hjemme. De må huske at holdningene hjemme tas med til skolen. Det er vanskelig for barn å ha ha respekt for lærerne og forstå verdien av det vi gjør, sier Liljequist til Dagbladet.

Hun er også opptatt av at lærere må få være lærere. I innlegget, som er formulert som en slags lovtekst av foreldrene selv, skriver hun blant annet: «Jeg lover at jeg aldri skal legge over foreldreansvaret på lærerne. De skal fostre demokratiske medborgere. Oppfostringen står vi for hjemmefra»

- Lærere er ikke vaktmestere eller kuratorer. Det er elevene vi ønsker å bruke tida vår på, ikke alt annet, sier hun.

I tillegg er hun kritisk til at foreldre bruker læreren for å få svar på alle mulige spørsmål om barnas skolehverdag. Informasjon hun mener en lett tilgjengelig for foreldre om de legger inn en liten innsats.

- Foreldre tenker ikke alltid på at man spør om saker man enkelt kan spørre hverandre om eller sjekke på nettet. Foreldre spør om alt, og når jeg plutselig har 40 e-post med alle mulige slags spørsmål som må svares på, tar det selvfølgelig tid, sier hun.

«Jeg må huske på at hver liten sak jeg ber læreren om å fikse, tar tid som i stedet kunne vært brukt på å planlegge undervisningen som gagner mitt barn» skriver hun som beskjed til foreldrene.

Forstår lærerstreiken Hun tror innlegget, som hun la ut 6. desember i fjor, får oppmerksomhet først nå, som følge av skolestart. I tillegg er det valg i Sverige i år, og skolepolitikk er et av de aktuelle temaene.

Liljequist er oppdatert om streikesituasjonen i Norge, og sier hun forstår hvorfor lærerne har gått til streik.

ENGASJEMENT: Margareta Liljequists Facebook-innlegg har skapt voldsomt engasjement. Foto: Privat
ENGASJEMENT: Margareta Liljequists Facebook-innlegg har skapt voldsomt engasjement. Foto: Privat Vis mer

- Jeg forstår virkelig de norske lærerne. Fleksibiliteten i arbeidsdagen er spesielt viktig, og vi må få tid til å forberede undervisningstimer. Dette er et spørsmål i hele Europa, sier hun.

Hun mener det er på tide at dette diskuteres i mer og også blant politikere.

- Endelig trår lærerne fram med sine meninger. I alt for lang tid har alle andre enn lærerne kommet med sine meninger, fordi lærerne ikke har tid til å engasjere seg, men det må vi gjøre.

Hun sier hennes innlegg handler om at det må være et ønske og en motivasjon blant unge mennesker for å bli lærere.

- Folk må ønske å bli lærere, så spørs det om forutsetningene ligger til rette for det i dag, sier hun.

«Om jeg får vite at mitt barns lærer tar seg en sigarett iblant, går på puben og hører på Kartellen (svensk hip-hop-gruppe journ.anm), skal ikke jeg anklage læreren for å være et dårlig forbilde - men menneskelig», skriver hun.

- Alle voksne har ansvar Lærer og forfatter Håvard Tjora sier at han forstår hva Liljequist vil fram til, men at det blir for enkelt å kreve at det skal være et klart skille mellom hjem og skole når det kommer til oppdragelse.  

- Alle voksne som er sammen med barn over tid blir automatisk oppdragere. Det er selvfølgelig et åpenbart skille ved at barn får sin families oppdragelse i hjemmet, men det er vanskelig å si at det bare er familien som skal oppdra barna, for barn tilbringer veldig mye tid i skolen, og påvirkes av oss i mange år, sier Tjora til Dagbladet.  

- Finnes det grenser for hvor mye foreldre kan kontakte lærere utenom skoletida?  




- Ja, det gjør det. Selv har jeg aldri opplevd det som noe problem. Jeg har vært tydelig hva jeg synes er greit og ugreit på foreldremøtene, og dette har alltid blitt akseptert, sier Tjora.

- Jeg er tilhenger av at foreldre skal komme til meg når de er bekymra, for en åpen dialog er veldig fruktbart. Enhver profesjonell lærer gjør begrunnede valg som de klarer å stå for, fortsetter han.  

Krever et samarbeid - Skyver foreldre for mye ansvar over på lærere?  

- Det er selvfølgelig et foreldreansvar å følge med på det skolen driver med. Når de ikke får med seg ting, er det ungene det går utover. En del foreldre bør kanskje minnes på at en lærer ofte har opp til 30 elever å se etter samtidig. Ungene kan ikke få full oppmerksomhet og oppfølging fra læreren hele tiden. Oppveksten til ungene våre krever samarbeid og tillit begge veier, sier Tjora.

- Hvor stopper lærerens oppgaver, i dine øyne?  

- Noen mener vår oppgave begrenser seg til undervisningen. Men om en lærer får kjennskap til at et barn har det vanskelig hjemme, er det vår plikt å engasjere oss i det. Om barna ikke har venner er det vår plikt å engasjere oss i det også. Akkurat hvor jobben slutter finnes det nok ingen absolutt på, men at den strekker seg langt utover undervisningen burde det være allmenn enighet om.

DELT ANSVAR: - Alle voksne som er sammen med barn over tid blir automatisk oppdragere. Det er selvfølgelig et åpenbart skille ved at barn får sin families oppdragelse i hjemmet, men det er vanskelig å si at det bare er familien som skal oppdra barna, for barn tilbringer veldig mye tid i skolen, og påvirkes av oss i mange år, sier superlærer Håvard Tjora med ny bok Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
DELT ANSVAR: - Alle voksne som er sammen med barn over tid blir automatisk oppdragere. Det er selvfølgelig et åpenbart skille ved at barn får sin families oppdragelse i hjemmet, men det er vanskelig å si at det bare er familien som skal oppdra barna, for barn tilbringer veldig mye tid i skolen, og påvirkes av oss i mange år, sier superlærer Håvard Tjora med ny bok Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer