DARWIN SNART TILBAKEVIST:  Læreren i Arendal mener forskere er i ferd med å motbevise Darwin. Foto fra Nasa.gov
DARWIN SNART TILBAKEVIST: Læreren i Arendal mener forskere er i ferd med å motbevise Darwin. Foto fra Nasa.govVis mer

Lærer mener Darwins teori er i ferd med å bli tilbakevist

Lærer gikk ut mot Darwin og evolusjonsteori på skolens nettside.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En lærer ved en barne- og ungdomsskole i Arendal vekker stor oppsikt etter å ha lagt ut en artikkel på skolens hjemmesider, der han langt på vei avviser de gjeldende teoriene om jordas og artens utvikling:

«The big bang kan ingen bevise, men dette er en fantasi eller en teori som en del forskere har fordi de ser at materien beveger seg ut fra et sentrum», skriver læreren og utdyper:

« I det nye RLE-faget har Cappelen Damm gitt ut en lærebok som heter «Vi i verden 4». Her er fem sider viet Darwins utviklingslære og en side er viet den kristne jula med 12 linjer. Her ser vi eksempel hvor stor plass utviklingslæren får vi våre lærebøker. Selv om utviklingslæren er seiglivet, er forskere i ferd med å avlive den.»

Fjernet artikkelen
Artikkelen ble lagt ut på hjemmesidene til Moltemyr skole før jul.

Skoleledelsen valgte å fjerne den igjen fra nettsiden i ettermiddag da en rekke medier, blant disse forskning.no, omtalte saken.

Skolens rektor Egil Mjåvatn framholder at inneholdet i artikkelen på ingen måte reflekterer skolens holdninger.

- Vi følger kunnskapsløftet og de fagkravene som ligger der. Det er så og si vår bibel i undervisningen. Én ting er hva man mener som privatperson, men det er veldig ugreit hvis det kan forveksles med skolens syn, sier Mjåvatn til Dagbladet.no.

Skolens nettside har omkring 50 000 treff i året, og brukes flittig av de 460 barna ved skolen, lærere og foreldre.

Mjåvatn var ikke klar over at artikkelen ble lagt ut. Han tror heller ikke så mange fikk den med seg før den forsvant fra hjemmesidens forside.

- Jeg har i alle fall ikke fått noen reaksjoner på dette. Samtidig kan jeg selvsagt forstå at folk reagerer på såpass kontroversielle påstander, spesielt når de ligger på en side der de absolutt ikke skal ligge.

Misforstått
Læreren bak artikkelen, Trond Bauge, mener at hensikten bak hans uttalelser har blitt helt feiltolket.

- Jeg har blitt framstilt som om jeg skulle være mot vitenskap og vitenskaplige fakta, men det er jo det motsatte jeg står for, skriver han i en e-post til Dagbladet.no i kveld og fortsetter:

KONTROVERSIELLE UTSAGN: Artikkelen om vitenskap og evolusjonsteori har ligget ute på Moltemyr skoles hjemmesider siden desember. I ettermiddag ble den fjernet av skolens ledelse. Vis mer

- Min hensikt med artikkelen er å fremme kritisk sans i forhold til det som står i lærebøkene. Det er viktig at elevene får et forhold til hva som er teori og hva som er vitenskaplig fakta. Jeg opplever at flere lærebøker presenterer teorier som om det skulle være fakta.

Følger læreplanen

Bauge jobber med undervisning på første til tredje trinn og har også ansvaret for oppdateringen av skolenettet, ifølge rektor.

Læreplan i naturfag for grunnskolen sier at elever etter fjerde trinn skal blant annet «samle og systematisere informasjon og beskrive noen utdødde dyrearter og dyregrupper og hvordan de levde».

- Selvfølgelig underviser jeg om Big Bang og Darwin, men jeg sier at dette er teorier. Teorier er ikke endelig fakta,
påpeker Bauge.

Artikkelpubliseringen vil ikke få noen konsekvenser for Bauges ansettelsesforhold på skolen, sier skolens rektor.

- Vi har hatt en prat om dette og læreren har beklaget dette. Alle kan gjøre et feilsteg. Jeg kan heller ikke se hvorfor en slik artikkel skal gi noen restriksjoner om han får ha utedag eller musikktime med barna, sier Mjåvatn.

Rektoren kommer likevel til å følge mer med på hva som publiseres på skolens hjemmesider.

- Når man tilsetter folk, kan man verken spørre om hva de tror på eller om deres innstilling til Darwin. Da kan man heller ikke gardere seg mot hva enkelte tenker i sitt stille sinn. Ansvaret er uansett helt og holdent mitt.

Provosert
Førsteamanuensis Asbjørn Dyrendal i foreningen Skepsis reagerer derimot sterkt på at lærerens påstander har fått stå på skolens offisielle nettsider.

Dyrendal omtaler det som «våsete ønsketenking», og sier det fører til en ekstremt uheldig sammenblanding av en lærers roller.

- Dette er det største sludder og det utvises ikke det største kunnskapsnivået i naturvitenskap,. Det virker å være ung-jord-kreasjonisme av det mest banale slaget, sier Dyrendal til Dagbladet.no.

Ung-jord-kreasjonistene tror jorda ble til for mellom 6- og 10 000 år siden.

- En lærer får tro på det han vil, og han kan lage egne nettsider hvor han skriver alt det dumme han vil. Men dette hører ikke hjemme i skolen. Da må han være svært bevisst på sin rolle og hvilken hatt han har på seg, sier Dyrendal.

- Men i utgangspunktet, når vi ikke har hørt annet, så får vi stole på at han har gjort jobben sin og følger den oppsatte læreplanen. Men det er trist at en lærer ikke greier å skille naturvitenskap fra myter, sier Dyrendal.

Vil ha kreasjonismen i skolen
Særlig i USA har evolusjonsteorien lenge vært under angrep av religionspolitiske krefter som forsøker å presse bibelsk bokstavtro og kreasjonisme inn i skoleverket.

Dette forsøker de blant annet å gjøre ved å omdefinere vitenskap til å også omhandle guder og det overnaturlige, og dermed kreve å undervise det på lik linje med den svært vitenskapelig beviste evolusjonsteorien.

En av hovedretningene, «Intelligent design» (ID), hevder at naturen må ha blitt skapt av en intelligent «designer» eller skaper.

I 2005 raste kampen mellom vitenskapsmenn og tilhengere av intelligent design i det amerikanske rettsvesenet. (Se faktaramme).

Dyrendal sier imidlertid at vi ikke har krefter av en slik størrelsesorden i Norge.

- Jeg tror snarere vi ser mindre av slikt i Norge i dag. Jeg synes det var en hyggelig overraskelse at Darwin nå får fem sider i naturfagsboka. Da jeg vokste opp så var det ingen, sier Dyrendal.

Les også:
Nettmøte med Paul A. Nelson, en av lederne i Intelligent Design-bevegelsen i USA.
Frykten for å innrømme at mennesker er dyr
Darwin blir misbrukt
Halvparten av britene tror ikke på dette