Lærer mest på kristne skoler

Elever på private skoler lærer mest. Og elevene er ikke fra overklassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Et stort forskningsprosjekt har kartlagt de private skolene og foretatt den mest omfattende sammenligningen av elevresultater som er gjort i Norge.

Den viser at elever på private skoler lærer mer enn elevene i den offentlige skolen, både i grunnskolen og i den videregående skolen. Aller mest lærer elver på de kristne skolene og på idrettsskolene, skriver Dagsavisen.

Fulgt elevenes utvikling

Faglige prestasjoner for alle elevene i 2004/05 danner grunnlaget for rapporten.

I grunnskolen er resultatene fra de nasjonale prøvene brukt som grunnlag. For elevene i den videregående skolen har de fulgt utviklingen i standpunktkarakterer fra ungdomsskolen til fullført grunnkurs i videregående. Det er forskere fra NTNU og NIFU STEP som har laget rapporten.

Ikke bare ressurssterke hjem

Kritikerne av privatskoler har lenge hevdet at de gode resultatene skyldes at elevene er skoleflinke og kommer fra ressurssterke hjem. Men rapporten fastslår at dette bare er halve forklaringen, selv etter å ha justert for bakgrunn og andre sosiale forhold er konklusjonen at elvene i private skoler lærer mer.

- Elevene på friskolene er generelt like sammensatt som i den offentlige skolen. Samtidig skiller enkelte skoler seg ut ved at de tiltrekker seg spesielt skoleflinke elever, sier forsker Håvard Helland til Dagsavisen.

KRISTNE ER BEST: Elever på kristne privatskoler, som Kristelig Gymnasium i Oslo, lærer mer enn elever i den offentlige skolen, viser ny stor forskningsrapport. Foto: Scanpix
KRISTNE ER BEST: Elever på kristne privatskoler, som Kristelig Gymnasium i Oslo, lærer mer enn elever i den offentlige skolen, viser ny stor forskningsrapport. Foto: Scanpix Vis mer

Forskerne mener det er systematiske forskjeller mellom læringsutbyttet i offentlige og private skoler. Statssekretær Lisbet Rugtvedt i Kunnskapsdepartementet tolker rapporten slik at de offentlige skolene må lære av de private hvordan de følger opp elevene bedre.