LÆREVILLIGE: Men elever lærer mindre med mannlig lærer, viser en ny studie. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / SCANPIX
LÆREVILLIGE: Men elever lærer mindre med mannlig lærer, viser en ny studie. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / SCANPIXVis mer

Lærer mindre med mannlige lærere

Det viser en analyse av de nasjonale prøvene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Elever ved skoler med mange mannlige lærere, presterer dårligere enn elever ved andre skoler, viser en analyse av de nasjonale prøvene i 2007.

- Gjennomgangen av nasjonale prøver i 2007 viser en klar tendens til at skoler med mange mannlige lærere har dårligere prestasjoner på 5. trinn enn der kvinnene dominerer, sier økonom og skoleforsker Hans Bonesrønning ved Senter for Økonomisk forskning (SØF) i Trondheim til Aftenposten.

Senteret har undersøkt ulike aspekter ved fjorårets nasjonale prøver på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

- Vi er forundret over funnet. Foreløpig kan vi bare lansere teorier for å forklare sammenhengen - fordi det er faktorer ved lærerjobben som vanskelig lar seg observere. Det kreves mer forskning for å finne svarene på disse funnene, sier Bonesrønning.

Han tror mannlige lærerstudenter kan være mindre motivert enn kvinnelige studenter, og at dette kan være en medvirkende forklaring på at elevene deres lærer mindre.

- De kvinnelige studentene, som er i flertall, er trolig mer motivert for lærerjobben enn de mannlige. Når studentene er ferdige med utdannelsen, er det neppe tilfeldig hvem som leter etter andre karrieremuligheter, sier han.

Bonesrønning tror at de mest produktive lærerne er raskere til å forlate skolen dersom det åpner seg gode jobbmuligheter utenfor skolen, mens de minst motiverte ofte blir værende igjen.

Kunnskapsdepartementet arbeider nå med å styrke lærerutdanningen og en Stortingsmelding skal være ferdig før jul. (NTB)