TIDSTYVER: Møter og mange nye oppgaver utenom undervisningen tar opp for mye av tiden til lærerne i den norske skolen, ifølge en ny nasjonal undersøkelse.  Illustrasjonsfoto: SCANPIX
TIDSTYVER: Møter og mange nye oppgaver utenom undervisningen tar opp for mye av tiden til lærerne i den norske skolen, ifølge en ny nasjonal undersøkelse. Illustrasjonsfoto: SCANPIXVis mer

Lærere i møte hver fjerde arbeidstime

Bruker halvtime daglig på å få ro i klassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Norske lærere bruker 23 prosent av arbeidstiden på møter, viser en stor nasjonal undersøkelse om tidsbruk i skolen.

Lærerne får ikke brukt like mye tid på undervisning og planlegging som de ønsker, viser de ferske rapportene.

Undersøkelsen viser blant annet også at lærerne i snitt daglig bruker en halv time på å få ro i klasserommet, og at uerfarne lærere kan risikere å bruke opp til det dobbelte, skriver Bergens Tidende.

Oppdragere

- Ting som var på plass for ti år siden må vi nå ta tak i. Vi er jo blitt mer og mer oppdragere. Det er flere elever som sliter med den sosiale settingen, sier lærer Lars Magne Bruberg Olsen, lærer ved Erdal ungdomsskole. Kravene til dokumentasjon og tilpasset læring oppleves som de største tidstyvene.

- Elevene skal ha vurdering underveis og sluttvurdering og alt skal dokumenteres. Når du har opp mot 60 elever, slik jeg har, så føler en at en ikke strekker til, sier Olsen.

Et annet stressmoment er stadige henvendelser fra foreldrene, viser undersøkelsen.

Utvalg

- Lærerne har fått flere oppgaver utenom undervisningen, samtidig som at de må undervise mer.

Det blir strekke strikken for langt, og for noen ryker den, sier leder for grunnskoleseksjonen i Utdanningsforbundet Hordaland, Trond Hofvind.

De økte oppgavene stiller høyere krav til selvstendige skoleledere, mener Hofvind.

- Vi ønsker at kommunene skal styrke selvstendigheten til skolelederne, slik at de kan gjøre fornuftige prioriteringer. Unødig byråkrati og møtetid må reduseres, sier han.

Kunnskapsdepartementet har nå nedsatt et utvalg som skal foreslå tiltak for bedre utnyttelse av tidsressurser i grunnskolen. Tidsbruksutvalget, som ledes av fylkesmannen i Buskerud, tidligere stortingspresident Kirsti Kolle Grøndahl, skal legge fram sin rapport innen 20. august.

(NTB)