Lærere klager med god grunn

LOEN (NTB): Lærernes klager over dårlige arbeidsvilkår får støtte i en undersøkelse som Lærerlaget har gjennomført: 45 prosent av lærerne har helseplager som går ut over arbeidet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lærerne får muskel- og skjelettlidelser og lette psykiske plager av stress på jobben. Mange av dem løser problemet med å jobbe i redusert stilling til lavere lønn. Hele 30 prosent av lærerne jobber deltid, men sykefraværet er lavt blant lærere, 4 prosent.

  De to forskerne Reidar J. Mykletun ved Høgskolen i Stavanger og John E. Berg ved Universitetet i Oslo har spurt 2200 medlemmer av Norsk Lærerlag om hvordan de opplever jobben sin. Undersøkelsen ble lagt fram på Lærerlagets landsmøte torsdag, dagen etter en undersøkelse som paradoksalt nok viste at lærere flest synes jobben er blitt mer spennende etter innføringen av Reform 97. For raske reformer er nemlig en betydelig stressfaktor for lærerne.

Verre

- Resultatene er verre enn vi trodde, sier lærerlagsleder Helga Hjetland. Hun spår at lærernes entusiasme over den nye skolereformen vil avta etter noen år hvis ikke arbeidsforholdene i skolen blir bedre.

  Reidar J. Mykletun mener det haster med tiltak for å forhindre utbrenthet blant eldre lærere. Sammenlignet med to undersøkelser fra 1981 og 1992 har denne gruppens problemer økt, sier han. Gruppen av lærere over 50 år er dessuten stor og økende.

  - I forhold til de psykiske kravene til læreryrket er det en markert lavere arbeidsevne blant lærere over 50 år. Jo eldre lærerne er, jo lavere arbeidsevne rapporterer de, sier Mykletun. Han mener dette tyder på at læreryrket er blitt mer krevende.

Tiltak

De psykiske belastningene skyldes blant annet problematiske enkeltelever, for raske og omfattende endringer, at lærerne har for mye å gjøre og at de mangler kompetanse på sentrale undervisningsområder.

  Eldre lærere som er blitt utbrent og ikke lenger kan stå i klasserommet, kan ikke få attføring i skolen. Bedriftsintern attføring er nærmest umulig, fordi alle stillingene er bundet opp til arbeid med elevene.

  Mykletun skisserer flere løsninger: en fleksibel ordning med redusert arbeidsbelastning etter fylte 50 år for dem som ønsker det, kompetanseutvikling, særlig før reformer gjennomføres, og mulighet for å få andre arbeidsoppgaver på skolen. Eldre lærere kan for eksempel utarbeide læremateriell og veilede yngre kolleger.