Lærere vil ikke være forbilder hele døgnet

LOEN (NTB): Lærere må finne seg i å være forbilder hele døgnet. De kan ikke ta av seg yrkesetikken som en frakk når de går hjem om ettermiddagen, sier pedagog Berger J. Hareide. Lærere protesterer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hareide er leder ved Samlivssenteret på Modum Bad, og innledet i dag til debatt om yrkesetikk på landsmøtet i Norsk Lærerlag. Han har nylig utgitt en bok om yrkesetikk for lærere.

  Han mener tida er overmoden for en yrkesetisk debatt i Norsk Lærerlag, og håper at alle skoler og barnehager kan ta seg tid til å gå inn i den debatten.

Ikke dydsmønstre

Hareide sier at mange lærere og lærerstudenter protesterer mot tanken på å være forbilder, og oppfatter det som at de må være dydsmønstre. Men det er ikke det det er snakk om, mener han:

  -Å være forbilde vil si å være et ærlig og helhetlig menneske: Innrømme det du ikke vet, innrømme det hvis du har tatt feil og kunne be om unnskyldning. Ved å oppføre oss slik, er vi gode modeller for barn og unge, sier Hareide.

- Stor makt

Lærerne og førskolelærerne har barnas liv i sine hender hver dag, og barna er utlevert til dem. Pedagogene har dermed stor makt som de må være klar over, mener Hareide.

  Hareide mener at vi trenger etisk bevisste lærere, i en tid da samfunnet i stor grad er styrt av det teknologisk mulige og økonomisk lønnsomme. Etikken må inn som et styringsredskap, ellers går det galt, mener han.

  Pedagogene trenger også etikken:

  - Kunnskap er ikke et ubetinget gode. Det avhenger av hva kunnskapen brukes til. Lærerne må se kunnskapen de formidler i sammenheng med verdiene, og utvikle en «hjertets pedagogikk», sier Berger J. Hareide.