Læreren Chris hylles for sin morgenrutine med elevene

- Et savn i den norske skolen, sier barnepsykolog.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Chris Ulmer har ansvaret for en klasse med åtte barn med særskilte behov ved Mainspring Academy i Jacksonville, Florida.

Hver morgen bruker han 10 minutter på å rose hver enkelt elev og fremheve deres kvaliteter i plenum.

- Du er en fantastisk elev - Jeg hadde et brennende ønske om å vise verdens hvor utrolige disse barna er. Jeg ringte alle foreldrene og foreslo å starte en klasse-blogg hvor vi åpent skrev om problemene de møter i hverdagen. Disse barna fortjener å bli hørt, elsket og verdsatt skriver Ulmer på Facebook.

Han har lenge filmet små klipp med elevene sine og publisert de på sin Facebook-side Special Books by Special Kids, men aldri før har en av videoene hans fått så mye oppmerksomhet som nå.

Siden søndag har hans siste video av klassens morgenrutine blitt sett av flere millioner, og fått tusenvis av støtteerklæringer.

- Du er en fantastisk elev, du er morsom og veldig smart. Du legger ned en god innsats hver eneste dag. Tusen takk, sier Ulmer til en av sine elever og gir han en high-hife. Og slik fortsetter læreren med alle elevene.

- Ikke skadelig Til danske TV 2 sier lektor i barnepsykologi ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Grethe Kragh-Müller, at elevene kan ta skade av overdreven ros.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- For mye skryt han føre til at barnet mister miste sin egen vurdering av seg selv, og ikke forstå hva som er rett og galt.

- Det er bare tull, sier professor i barn og unges psykiske helse ved Universitetet i Tromsø Willy-Tore Mørch til Dagbladet.

- Det er en veldig dårlig beskjed å gi. Det er langt fra skadelig å gi ros og oppmuntring.

- Savn i den norske skolen Mørch er en av flere som står bak tiltaket «De utrolige årene», som jobber for å fremme positivt samspill barn imellom og mellom barn og voksne.

Han er veldig positiv til arbedsmetoden Ulmer utfører.

- Det personlig møtet mellom elev og lærer ved begynnelsen av skoledagen er noe jeg savner i den norske skolen. Spesielt når det gjelder barn med spesielle behov. Det er viktig at lærerene viser en interesse for barna.

Skolen har plikt til å sørge for at elevene har et godt skolemiljø.

«Alle elever i grunnskoler og vidaregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring», står det i opplæringsloven § 9a-1.

Les også: Barneskole i Australia sendte ut brev til elevene: - Denne prøven måler ikke hva som gjør hver enkelt av dere unike.