Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Lærerne kan få hjelp i klasserommet

Historien om Rune Kristiansen (20) som verken kan lese eller skrive, har gjort inntrykk på utdanningsminister Kristin Clemet. Hun er åpen for at lærerne skal få bistand av andre yrkesgrupper i klasserommet for å hjelpe de svake.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er uakseptabelt at grunnskolen uteksaminerer elever som verken kan lese eller skrive. Etter ni år i norsk skole skal alle elever kunne lese og skrive, og med det sikkerhetsnettet vi har i det norske skolesystemet, burde ingen falle utenfor. Når noen gjør det, skyldes det uforstand både fra skole og hjelpeapparat, sier Clemet.

Clemet henviser til Dagbladets artikler om analfabeten Rune Kristiansen, som ikke hadde utbytte av ekstraundervisningen han fikk på skolen. Hun frykter at slike tilfeller svekker tilliten til den offentlige skolen.

Nye metoder

Clemet sier det er viktig at foreldre er trygge på at barnet deres får den opplæringen det skal ha. Den offentlige skolen skal levere kunnskap til alle barn.

- Dialog mellom skolen og hjemmet er viktig, slik at foreldre ikke foretrekker private alternativer fordi de ikke stoler på det offentlige, sier Clemet. Hun er åpen for nye, utradisjonelle måter å organisere undervisningen på.

- Det kan være behov for flere typer kunnskap i klasserommet. Barnevernspedagogene har lenge ønsket å få innpass i skolen med sine miljøterapeutiske metoder, de kan nok stille et behov som lærerne ikke kan, sier Clemet.

Faller utenfor

Skolen krever en annen type kompetanse nå enn tidligere. Undervisningsopplegget fungerer for de fleste, men noen faller utenfor. Det brukes mye penger på ekstraundervisning til elever med lærevansker, men ressursene møter ikke alltid behovene. Clemet mener derfor det kan ha verdi å få andre yrkesgrupper inn i skolen.

Til våren kommer en stortingsmelding om lærerutdanningen, men allerede nå varsler utdanningsministeren endringer i utdanningen.

- Integreringen av alle elever i normalskolen gir lærerne en helt annen hverdag enn tidligere, de må få kompetanse til å takle denne hverdagen, sier Clemet.

Mer pedagogikk, pedagogisk etterutdanning av lærerne og mer fokus på leseopplæringen er noen av tiltakene som skal settes i verk.

KRITISERER: - Uakseptabelt at grunnskolen uteksaminerer elever som verken kan lese eller skrive, sier utdanningsminister Kristin Clemet.
Hele Norges coronakart