Lærerne kan ikke nok data

Lærernes datakunnskaper er på bånn. Tre av ti elever synes at lærerne kan altfor lite om den nye informasjonsteknologien. De eldste elevene er mest kritiske.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Karmøy på norgestoppen

Elevundersøkelsen, som Dagbladet har gjennomført i samarbeid med MMI, avslører at elevene mener det står dårlig til med lærernes kunnskaper om data.

- Det er veldig lite dataferdighet blant lærere. Og fordi lærerne kan lite, er det mange som blir utrygge og ikke tør bruke maskinene, sier førsteamanuensis i informatikk ved ved lærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo, Leikny Øgrim til Dagbladet.

Lærerutdanningen i Oslo spesialutdanner 80 datalærere i året. Men etterspørselen er langt større. På allmennlærerutdanningen får hver student tilbud om et 25 timers kurs.

- Utdanningsmulighetene er selvfølgelig altfor dårlige. Dersom studentene ikke videreutvikler datakunnskapen selv, lærer de ikke verktøyet, sier Øgrim.

Mange lærere som spesialiserer seg innen data, forsvinner også fra skolen. Dermed tar det enda lengre tid å få tilfredsstillende tilbud til elevene.

Bedre skole

Elevene mener at mer dataundervisning vil gjøre skolen bedre. Elever i klasser med færre enn 19 elever, og i mindre skoler (under 300 elever), roper høyest. Undersøkelsen viser også at det er de yngste elevene som etterlyser data mest.

- Det er ingen tvil om at det står ekstra dårlig til i grunnskolen, og særlig på de laveste trinnene. Flere eldre elever mestrer data. Mange ganger kan de langt mer enn læreren. Men det gjør vel ikke noe, sier Leikny Øgrim. Hun synes lærerne bør fri seg fra skrekken om at elevene er flinkere enn dem. Lærerne har oversikten. Da spiller det ingen rolle om elevene kan flere detaljer, synes hun.

I elevundersøkelsen kommer det også fram at tiendeklassingene er mer kritiske til lærernes dårlige datakunnskaper enn sjetteklassingene.

Verdensmestre

- Tiendeklassingene skal bruke mer maskiner. Dessuten har de for lengst mistet illusjonen om at læreren er bror til Gud. I denne alderen er elevene verdensmestrer selv, sier Øgrim.

Data er ikke et eget fag. Men i den nye læreplanen, L97, legges det opp til at data skal brukes i alle fag.

- Når tema og prosjektarbeid har så stor plass, er det viktig med datakunnskaper. Dessuten skaper det variasjon. Det er også et veldig praktisk hjelpemiddel for å hente og bearbeide informasjon, sier Leikny Øgrim.

I elevundersøkelsen kommer det fram at til tross for dårlig skoleopplæring, så kan åtte av ti elever surfe på Internett. Om dette skyldes skole, hjemmebruk eller begge deler, kan vi ikke lese ut av dataene.

Hjemme-PC

- Det er klart at mange lærer data hjemme. Nettopp derfor må skolen følge opp. Forskjellene mellom elevene og kjønnene blir enda større dersom maskiner, utstyr og dataundervisning blir nedprioritert, sier førsteamanuensisen. Årsrapportene fra utdanningsdirektørene viser at svært mange fylker ikke har oppfylt målsettingen i det hele tatt.