- Lærerne må bli strengere

Streng disiplin, rigide regler og omfattende kursing av lærere kan redusere atferdsproblemer i skolen med opptil 60 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Psykolog Nils Eriksen har nylig tatt doktorgraden på forebygging av atferdsvansker blant førsteklasseelever. Og resultatene fra studien levner ingen tvil: skolene og elevene kan høste store gevinster dersom lærerne går gjennom et strukturert opplærings- og veiledningsprogram, samarbeider tett med foreldrene - og innfører et sett med regler for oppførsel som skal følges slavisk både i og utenfor klasserommet.

Myndige lærere og foreldre er best egnet for å forebygge utvikling av atferdsproblemer i hjem og skole, viser undersøkelsen.

Stor endring

- Et sentralt mål i arbeidet med å forebygge utvikling av atferdsproblemer hos barn og unge er derfor å forsøke å utvikle en autoritativ lederstil hos henholdsvis foreldre og lærere, mener psykolog Nils Eriksen.

12 Oslo-skoler med til sammen 23 klasser og 500 elever deltok i studien. Hensikten var å utvikle læreren kunnskapsmessig og følelsesmessig slik at han eller hun kunne settes best mulig i stand til å forebygge utvikling av atferdsproblemer i klassen.

Etter ett skoleår var endringen hos elevene åpenbar: Elevene hadde mindre uønsket atferd i slutten av første klasse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer