- Lærerne må skjerpe seg

For å få ungdom interessert i matte og naturfag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): - Det er helt nødvendig å gjøre noe med undervisningen i norsk skole. Du kan ikke bruke middelalderske undervisningsmetoder i 2007, du må gjøre det spennende.

- I dag har vi masse nye hjelpemidler, som internett, som kan gjøre undervisningen i realfag mye mer spennende enn i dag. Det er bare å sette i gang. Utfordringen er å få ungdom til å se at dette er spennende, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard til Dagbladet.no.

Økende interesse

Hans enorme entusiasme og interesse for alt som skjer i verdensrommet har fått flere unge til å åpne øynene for at astronomi kan være både morsomt og spennende.

- Her hos oss merker vi en voldsom interesse når vi har skoleklasser på besøk, sier Røed Ødegaard, som er leder i Norsk Astronomisk Selskap.

Onsdag skrev Dagbladet.no om ungdom og realfag, som var et av temaene under NHOs årskonferanse i Oslo. Postdoktor Camilla Schreiner ved Universitetet i Oslo, som har analysert norske og utenlandske ungdommers holdninger til naturfag mener media må ta sin del av skylda for at ungdom synes realfag er kjedelig.

- De mangler forbilder. Se på reklamekampanjene til for eksempel Mesta: Kvinne i bil setter seg fast i snøen og blir reddet av mann med kjeledress i lastebil. Dette kjenner ikke norske ungjenter seg igjen i, sa Schreiner til latter fra 900 næringslivsledere på NHO-konferansen.

Avdankede lærere

Knut Jørgen Røed Ødegaard mener lærerne må ta sin del av skylda.

- Under månelandingene på slutten av 60.- og 70-tallet var realfag og tekniske fag veldig in. Da månelandingene avtok sank interessen dramatisk. Undersøkelser viser at 90 prosent av ungdom som velger realfag har fått inspirasjon gjennom astronomi og romfart. Dessverre henger en del lærere igjen på 70-tallet. Vi må jo vise ungdom hvor spennende dette er, sier Ødegaard.

Camilla Schreiners analyser viser at dagens ungdom er idealister, særlig jentene. Det mange ikke tenker på er at behovet for realister er skrikende også innen helse-, bistands- og miljøsektoren.

- Medisin og helse - det er jo realfag! Vi har gjort verden til et bedre sted ved hjelp av teknologi, og vi trenger det for å hjelpe andre også. Det nytter lite å sende den brødskiva du har på pulten til Afrika, vi må gjøre det mulig for de fattige å skape sine egne ressurser. Til det trenger vi teknologi, sier Røed Ødegaard.

Dette mener han vi må bli flinkere å formidle til dagens ungdom.

Skap interesse

Den profilerte kjemi-professoren Martin Ystenes ved NTNU mener den viktigste utfordringen for norsk skole er å få ungdom interessert i naturfag.

- For det første må du ha kunnskap for å bli interessert. Jo mer kunnskap, jo mer interessert blir man. Og det som gjør deg interessert i noe er følelsen av å mestre det, sier Ystenes til Dagbladet.no.

Han mener den norske skolen har vært altfor opptatt av å tenke på hva som skal være koselig, ikke hva som kan utfordre og inspirere elvene til læring.

- Vi må ta barn på alvor. For å bli interessert i noe må det ligge et grunnleggende ambisjonsnivå i bunn. De som er interessert i naturfag må gis muligheten til å gå i dybden. I norsk skole er målet at alle skal lære det samme, og da får ikke de som er interessert i et fag nok utfordringer, sier Ystenes.

Medierefser

Martin Ystenes mener også at media må ta sin del av skylda, og er mannen som startet spalten \'Sprøytvarsleren\' i det nå nedlagte nyhetsmagasinet Memo. Målet med spalten var å avsløre vitenskapelige feil og antivitenskapelig tull i media.

- Vi har ikke vært særlig effektive på dette feltet i Norge. Spesielt har vi hatt store problemer med å få jenter interessert i naturfag, og vi er det OECD-landet der jenter er minst interessert i realfag.

Og det er ikke fordi jenter ikke er flinke, sier Ystenes.

<B>MÅ SKAPE INTERESSE:</B> Kjemiprofessor Martin Ystenes ved NTNU mener man må starte med de aller minste for å skape en interesse for naturfag. For interesse gir lyst til å skaffe seg kunnskap.
<B>SKJERP DERE:</B> Astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard mener norske lærere må skjerpe seg kraftig å gjøre undervisningen mer moderne, morsommere og spennende for å få ungdom interessert i realfag.