Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Lærerne må testes

TRONDHEIM (Dagbladet): Test læreren! Det mener hele 79 prosent av foreldrene i en fersk spørreundersøkelse MMI har gjort for Dagbladet. Høyre-politikeren Inge Lønning støtter kravet fullt ut - men lærerne vil ikke testes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Undersøkelsen er gjennomført i et representativt utvalg av befolkningen over 15 år. Den omfatter 1001 personer, fordelt på 533 kvinner og 488 menn.

Spørsmålet vi har stilt er følgende: «Mener du eller mener du ikke at det er riktig å innføre metoder som gjør det mulig å teste lærernes faglige og pedagogiske evner, eller har du ingen mening om dette?»

Hele 69 prosent av de spurte mener det er riktig å teste læreren, mens bare 7 prosent mener det ikke er riktig.

Blant den delen av de spurte som er foreldre til barn i skolepliktig alder, er det så mange som 79 prosent som vil innføre en form for lærertest.

Støtter kravet

- Jeg synes det er innlysende at man skal stille kvalitetskrav til det som foregår i skolen, på samme måte som man stiller kvalitetskrav til alt annet som foregår i samfunnet, sier Høyres nestleder Inge Lønning.

Han mener det er riktig å teste lærerne spesielt, og tror de selv vil være tjent med dette.

- Av de faktorene som bestemmer kvaliteten i skolen, er lærerne uten sammenlikning den viktigste, sier Lønning.

Han tror heller ikke det vil være noe vanskelig å finne metoder for å teste lærernes faglige og pedagogiske evner.

- De får det jo til i alle andre land, så hvorfor skulle vi ikke gjøre det her i Norge? spør Lønning.

Leder i Norsk Lærerlag, Helga Hjetland, stiller seg avvisende til å innføre lærertester i norsk skole.

- Vi trenger ikke å teste lærerne. Derimot bør vi få mer veiledning på hvordan vi utøver jobben vår. En personlig tilbakemelding på hva som er godt og galt er positivt, sier Hjetland til Dagbladet.

Inspektører

Det finnes flere måter å teste læreren på, alt fra å la den enkelte lærer selv vurdere sin innsats i klasserommet til å la inspektører utenfra komme inn og vurdere jobben som blir gjort.

Den siste formen for testing er innført i Skottland og England, mens den første er mest aktuell i Norge.

En annen måte å teste lærerens innsats på, er å gjennomføre brukerundersøkelser blant elever og foreldre. Det kan også være nyttig å teste klassenes faglige nivå opp mot nasjonale standarder.

Såkalt kollegabasert vurdering, hvor lærere vurderer hverandres undervisning, er allerede i bruk ved enkelte skoler.

Nei til test

Norsk Lærerlag ønsker ikke at folk utenfra skal komme inn og vurdere jobben som blir gjort i klasserommet.

- Vi trenger ikke inspektører som lærere og skoleledere gruer seg til å ta imot et halvt år i forveien. Det skaper bare frykt. Men systematikken i skolevurderingen i det skotske systemet har jeg sansen for, sier Helga Hjetland.

Både statsråd Jon Lilletun og lærerorganisasjonene er opptatt av at vi ikke får en skole som fører til mer byråkratisering. Vurderingen må ha et utviklingsperspektiv og ikke være så basert på kontroll.

- Jo mer du utvikler et testbatteri, jo mer styrende virker det på undervisningen. Men det er klart at også lærerne har et behov for å kunne dokumentere jobben sin overfor elever og foreldre, sier Hjetland.

TEST LÆREREN: Skal lærernes faglige og pedagogiske evner testes. Ja, sier en meningsmåling, nei sier Norsk Lærerlag. Bildet viser elev Per Olav Holen og lærer Ann Kjersti Holland ved Rommen skole i Oslo.