Lærerne mobber mest

Nesten ti prosent av elevene i videregående skole gruer seg til å gå på skolen fordi de blir mobbet. I ungdomskolen er tallet dobbelt så stort. Mens det er medelevene som er de verste mobberne på ungdomstrinnet, er det lærerne som mobber mest på videregående.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det viser internett-undersøkelsen «Elevinspektørene». 22 000 elever i videregående og 14 000 i ungdomsskolen har til nå svart på hvordan de opplever og vurderer skolen.

Nesten ti prosent av elevene i videregående skole har gruet seg til å gå på skolen på grunn av mobbing.

I følge undersøkelsen sto lærerne for nesten 50 prosent av mobbingen, og andre voksne på skolen for ytterligere 15 prosent.

I ungdomsskolen er mobbeproblemet enda større.

Nesten 20 prosent av elevene svarer at de har blitt mobbet det siste året. Andre ungdomsskoleelever må ta mest av skylden, men i følge undersøkelsen sto lærerne her for over 25 prosent av episodene som fikk elevene til å grue seg til skoledagen.

Tallene betyr at fire-fem prosent av alle elever, fra 8.klasse og oppover, har opplevd lærere som plageånder.

Tviler

Robert Terdal Moe, nyvalgt leder i Elevorganisasjonen, er forskrekket over undersøkelsen:

- Vi visste at en del av lærerne oppleves som mobbere. Men

så høye tall, er rett og slett rystende. Rektorene har et selvsagt ansvar for å gripe inn. Men dessverre er det alt for mange som er redde for å kritisere lærerne de skal lede.

Leder Helga Hjetland i Utdanningsforbundet tviler på at det kan være så mange slemme lærere som undersøkelsen viser:

- Når «mobbing» ikke er definert, kan elevene mene alt fra fleip til direkte trakassering. Men det er samtidig klart at alt for mange føler seg overkjørt av læreren. En del lærere bruker nok også ubevisst ironi og sarkasmer, som elevene kan være være veldig sårbare for.

Har det bra

Andre spørsmål i «Elevinspektørene» viser at elevene stort sett trives godt på skolen. Hele 85 prosent har det bra, både med skolen og klassen sin.

Det er heller ingen ting å si på motivasjonen. Bare 1,5 prosent er helt uinteresserte i å lære, mens 74 prosent er interesserte i de fleste av fagene.

Seksti prosent mener bare et mindretall av lærerne er flinke til å få dem interessert i fagene.

«Elevinspektørene» tar også for seg elevenes syn på bl.a. prøver, elevråd og inneklima.

Til sammen gir dette skolene et flott verktøy til utvikling av læringsmiljøet, mener avdelingsdirektør Anne Berit Kavli i Læringssenteret:

- Det er riktignok ingen vitenskapelig undersøkelse. I noen fylker har alle svart, andre steder bare noen få. Men det er viktig at skolene tar elevenes signaler i undersøkelsen på alvor.

Læringssenteret vil nå også se nærmere på hva de høye tallene i undersøkelsen kan skyldes.

<B>PÅ SKOLEN:</B> Marianne Charlsen (17) (t.v.), Camilla Sveen Rode (20), Mari Ellestad (16) og Dag Sørheim (16) går alle på Rud videregående skole, og forteller at de kjenner til lærere som mobber. Rektor Arne Opsahl (foran) er oppmerksom på problemet.