TRYGG KRYSSING: Foreldre og barn krever trygg kryssing av E18 på Rønholt når dette krysset bygges om for 20 millioner kroner.

Foto: Per Flåthe/Dagbladet
TRYGG KRYSSING: Foreldre og barn krever trygg kryssing av E18 på Rønholt når dette krysset bygges om for 20 millioner kroner. Foto: Per Flåthe/DagbladetVis mer

Lager farlig veikryss

Statens vegvesen har valgt å fravike egne sikkerhetsregler ved bygging av nytt kryss på Rønholt, på den sterkt ulykkesbelasta E18 gjennom Bamble.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BAMBLE (Dagbladet): Fastboende reagerer, og sier at myke trafikkanters sikkerhet settes til side. Spesielt fordi Vegvesenet skriver at de fraviker veinormalen og sier at økt trafikk fra sidevei gjør krysset farlig.

Dagbladet har fått tak i en e-post som viser at Vegvesenets planavdeling mener det påtenkte krysset er farlig fordi det blir økt trafikk fra sideveiene i forhold til dagens situasjon.

Likevel er det ikke foreslått ett tiltak for å sikre de myke trafikkantene.

20-millionerskrysset brukes i stor grad av barn og unge, siden E18 deler bygda og omlandet i to. Vegvesenet nekter mer trafikk i krysset, men sideveiene er åpne for allmenn ferdsel. Dermed kan ikke vegvesenet hindre en antatt trafikkøking.

Sjokkerte Foreldrene er i sjokk og hevder at barnas sikkerhet er fullstendig neglisjert.

- Det falt oss ikke inn at det ikke var lagt inn noe for myke trafikkanter, da saken kom opp. Derfor reagerte vi ikke før det var for sent, forteller Silje Beate Paulsen.

MÅ KRYSSE: Silje Beate Paulsen og Espen Gulseth med døtrene Nora Cecilie (2) og Ingrid Natalie (6), må krysse E18 her for å komme til skole og barnehage. 

Foto: Per Flåthe/Dagbladet
MÅ KRYSSE: Silje Beate Paulsen og Espen Gulseth med døtrene Nora Cecilie (2) og Ingrid Natalie (6), må krysse E18 her for å komme til skole og barnehage. Foto: Per Flåthe/Dagbladet Vis mer

Hun legger til at private har laget forslag til løsninger som kan være bra, men så langt har både lokalpolitikere og Vegvesenets folk snudd ryggen til alle forslag og bekymringer.

Kommunens egen stortingsrepresentant og medlem av Kommunikasjonskomiteen, Bård Hoksrud, er imidlertid oppgitt. Han forteller at det står klart i Nasjonal transportplan at det skal tas hensyn til trafikksikkerheten for alle. Men sier samtidig at dette fravikes straks det blir snakk om penger.
Rekker ikke bussen Krysset er også bygdas sentrum for kollektivtrafikken. Men for å ta bussene må mange barn og unge ofte krysse E18 for å komme til skole, besøke venner, eller til fritidsaktiviteter etter skoletid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreldre forteller at trafikken ofte er så kraftig at barn regelmessig ikke rekker bussen, fordi de ikke klarer å krysse den sterkt trafikkerte veien.

I Bamble har det skjedd utallige alvorlige utforkjøringer og kollisjoner i årenes løp. Flere med fatale resultater. Dette bringer veistrekningen raskt opp i gruppen for farlige veier i Norge.

Ny E18 Veisjef Bjørn Cato Hustvedt er velkjent med kritikken, og forstår at foreldrene vil ha maksimal sikring av sine barn og seg sjøl, når de ferdes i området.

- Jeg kan ikke erindre at vi har skrevet at krysset er farlig. Vi mener T-kryss er riktig her. Både i forhold til kostnadene, og også med tanke på at det vil komme en ny E18 gjennom Bamble om få år, forklarer han.

Hustvedt legger til at det er gjort risikoanalyser i forbindelse med prosjekteringen av veikrysset, og at disse konkluderer med at det er trygt å bygge t-kryss. Samtidig forstår han kravet om planfrie kryss. Men det er altså ikke penger til. Ny E18 gjennom Bamble er regnet å stå ferdig rundt 2017. Arbeidene skal påbegynnes i 2014.

- Men det skjer bare hvis inntektene holder seg slik de gjør nå, sier Hustvedt.

STOR TRAFIKK: Nytt kryss vil ikke redusere trafikken, men heller gjøre det vanskeligere for myke trafikkanter å krysse E18, da den vil bli dobbelt så bred i forhold til dagens bredde. Foto: Per Flåthe/Dagbladet
STOR TRAFIKK: Nytt kryss vil ikke redusere trafikken, men heller gjøre det vanskeligere for myke trafikkanter å krysse E18, da den vil bli dobbelt så bred i forhold til dagens bredde. Foto: Per Flåthe/Dagbladet Vis mer
20110527:

Foto: Per Flåthe/Dagbladet
20110527: Foto: Per Flåthe/Dagbladet Vis mer