Satser stort:  Borregaard har satset hundrevis av millioner på fett-erstatende biprodukt fra cellulose-produksjonen. Foto: Berit Roald / SCANPIX
Satser stort: Borregaard har satset hundrevis av millioner på fett-erstatende biprodukt fra cellulose-produksjonen. Foto: Berit Roald / SCANPIXVis mer

Lager pølser av granskog

Borregaard har brukt 300 millioner kroner på biprodukt som skal bidra til å bekjempe fedme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Forskere i Trondheim har gjort det mulig formelig å spise skog. Borregaard har investert flere hundre millioner kroner i ideen, og nylig åpnet en norsk fabrikk i Wisconsin som skal mette amerikanerne med cellulose i stedet for fett, skriver Kapital.

Såkalt mikrofibrillert cellulose er nemlig det nye fettet. Norske forskere er i verdenseliten når det gjelder å finne ut hva man kan gjøre med den "unyttige" delen av cellulosen i grantrærne, altså den som ikke kan bli til plank. Et av svarene er fortykning av mat.

Nøyaktig hvordan har Papir- og fiberinstituttet (PFI) i Trondheim brukt over ti år på å finne ut, og norske Borregaard, med forretningsdirektør Harald Rønneberg i spissen, har investert over tre hundre millioner kroner på det, skriver Kapital.

Høsten 2014 startet Borregaard arbeidet med å lage en fabrikk for mikrofibrillert cellulose i Sarpsborg. Prislappen er 225 millioner kroner, og etter planen står den klar høsten 2016. Samtidig har Borregaard allerede ferdigstilt en fabrikk i den amerikanske delstaten Wisconsin, som har begynt å lage og selge mikrofibrillert cellulose til næringsmiddelindustrien i USA.

Produktet fra Wisconsin-fabrikken heter SenseFi, og er ifølge Kapital et fortykningsmiddel. Det stammer fra granskogen og ser ut som en hvit krem. Det gjør deg like mett som fett, gir samme munnfølelse som fett, men gir kroppen fiber i stedet for kun ekstra energi og mye kalorier.

Enkelte matvarer som for eksempel gelé og softis inneholder allerede i dag en foredlet variant av cellulose. I fremtiden kan det brukes i flere matvarer der fett i dag er blandet inn for å oppnå den rette konsistensen, for eksempel i pølser og majones.

- Vi ruller det primært ut i USA, der det er godkjent. Salget er så vidt i gang, og det er mye fokus på å bekjempe fedme, sier forretningsdirektør Harald Rønneberg i Borregaard til Kapital.

Målgruppen er næringsmiddelindustri over hele verden, men i første rekke USA, Norge og Russland.

Flere nyheter Sjo sulten på Statoil
Meglerhus: - Her er våre seks beste aksjetips
Borregaard tjente litt mer