EKSTRA RAKETT: Det iranske billedbyrået Sepah News la til et ekstra missil i bildet til venstre. Originalfila til høyre.Foto: AP Photo/Sepahnews.com
EKSTRA RAKETT: Det iranske billedbyrået Sepah News la til et ekstra missil i bildet til venstre. Originalfila til høyre.Foto: AP Photo/Sepahnews.comVis mer

Lager utstilling fra foto- journalistikkens skammekrok

Stiller ut manipulerte nyhetsfotografier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Å bli fersket i å manipulere nyhetsbilder er skrekken for enhvær nyhetsfotograf og redaksjon, og betydd slutten på mang en fotojournalistisk karriere. Likevel er det mange som i historiens løp har falt for fristelsen til å endre på «virkeligheten» for å gi bildet det lille ekstra.

Nå stilles bildejukset ut: Utstillingen «Altered images: 150 years of posed and manipulated documentary photography» åpner nå ved Bronx documentary center i New York.

Michael Kamber, som selv er fotojournalist og har dekket blant annet krigene i Irak og Afghanistan for New York Times, synes ikke synd på fotosynderne som nå blir hengt opp - og ut - på galleriveggen.

MØRKERE: Da Newsweek valgte å bruke det samme bildet av O.J. Simpson som konkurrenten Time i 1994, ble det klart at fargen på ett av bildene måtte være manipulert. Det var Time som hadde gjort den antatte drapsmannen mørkere.Foto: AP Photo
MØRKERE: Da Newsweek valgte å bruke det samme bildet av O.J. Simpson som konkurrenten Time i 1994, ble det klart at fargen på ett av bildene måtte være manipulert. Det var Time som hadde gjort den antatte drapsmannen mørkere.Foto: AP Photo Vis mer

- Det er sikkert noen som ikke er særlig glade for dette. Det er bra. Hvis folk hadde sluttet å fake bilder, trengte de ikke bekymre seg for å bli hengt ut, sier Kamber til New York Times.

- Jeg har selv mistet venner som risikerte livet for å fortelle historien korrekt. Så har du andre som faker det, sier Kamber.

Gammel uvane Utstillingen består av over 40 eksempler  fra fotojournalistikkens skammekrok, og viser til fulle at ingen er for store eller kredible til å jukse.

Her er National Geographic, som flyttet en pyramide i Egypt for å få plass til to pyramider på coveret, Time Magazine, som gjorde O.J. Simpsons hud mørkere. AP, Reuters og New York Times er også representert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DET FØRSTE EKSEMPELET: Dokumentarfotografen Roger Fentons (1819-1869), bilde fra Krim-krigen fra 1855, viser en øde landevei, med kanonkuler i grøfta. Foto: Roger Fenton
DET FØRSTE EKSEMPELET: Dokumentarfotografen Roger Fentons (1819-1869), bilde fra Krim-krigen fra 1855, viser en øde landevei, med kanonkuler i grøfta. Foto: Roger Fenton Vis mer

Utstillingen viser også at bildemanipulering er omtrent like gammelt som fotojournalistikken selv. Roger Fenton, en av de første fotojournalistene, er representert på utstillingen med et bilde fra Krim-krigen fra 1855.

Det ikoniske bildet «The Valley of the shadow of death», («Dødsskyggens dal») finnes nemlig i to versjoner. I det antatt første bildet ligger en haug med kanonkuler i ei grøft ved siden av en landevei. I det andre bildet, ligger kanonkulene midt i veien. Noen hadde flyttet dem.  

Gråsoner De fleste bilder som benyttes redaksjonelt er endret i noen grad fra det opprinnelige bildet som fanges av kameraet. Mange fotografer gjør noen endringer på den såkalte råfila før de sender fra seg et bilde.

- Det bildet man får ut av kameraet er kladden. Lys og skarphet kan man endre på. Men du kan ikke endre på bildets innhold, der gjelder helt vanlige journalistiske prinsipper. Man kan ikke legge til, eller fjerne elementer, for eksempel ved å mørkne deler av utsnittet. Det slår man ned på, sier Sveinung Uddu Ystad, leder i Pressefotografenes klubb.

FLYTTET: Her er noen av kanonkulene flyttet ut i veien. Foto: Roger Fenton
FLYTTET: Her er noen av kanonkulene flyttet ut i veien. Foto: Roger Fenton Vis mer

Under årets World Press Photo-konkurranse, kanskje verdens mest prestisjetunge fotokonkurranse ble 20 prosent av bildene forkastet før finalerunden, fordi de var endret for mye i forhold til råfila.

- Man diskuterer alltid hvor grensa skal gå. Egentlig går trenden nå mot mindre flikking på bildene, man er mer forsiktig med å endre for mye. Det er troverdigheten det handler om, for alle som jobber med bilder, sier Ystad.

Bildejuks handler ikke bare om å endre hva vi ser på et bilde, men også å lyve om hva bildet viser: Giovanni Troilo, som vant en av førstepremiene under årets World Press Photo, ble fratatt premien etter at det ble avslørt at ett av bildene i det som ble fremstilt som en bildeserie fra Charleroi i Belgia, egentlig var tatt et annet sted.

TREKKES: Når bildemanipulering blir avslørt trekkes gjerne bildet fra sirkulasjon. I dette bildet hadde fotografen manipulert bort en annen kameralinse som var synlig i bildet. Foto: AP PHOTO
TREKKES: Når bildemanipulering blir avslørt trekkes gjerne bildet fra sirkulasjon. I dette bildet hadde fotografen manipulert bort en annen kameralinse som var synlig i bildet. Foto: AP PHOTO Vis mer