Laksen - en miljøsynder

Norsk laks blir fraktet til Japan i egne jumbojeter. For hver kilo flyvende laks, slippes det ut mellom fem og ti kilo ozonnedbrytende klimagass, skriver Dagsavisen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver uke sendes 155.000 kilo norsk laks til fiskeglade Japan. Men nå er altså Norges største vekstnæring i ferd med å bli en klimahodepine for miljøvernminister Siri Bjerke. For frakten betyr milliardbeløp i eksportørenes lommer, og verre klima for oss alle.

To ganger i uka flyr spesialbestilte jumbojeter med fersk fisk til fiskefrelste japanere. Totalt spyr flyene ut 83.200 tonn CO2, som i følge FNs klimaeksperter er den viktigste årsaken til økningen i drivhuseffekten.

«Laks med karbonsmak»

Framtiden i Våre Hender har utarbeidet en rapport ved navn «Laks med karbonsmak», som regner på klimakostnadene.

- Eksport av fersk laks til Japan er ingen framtidsnæring. Den er tvert imot sterkt forurensende, og slipper ut enormt mye klimagasser sammenliknet med andre måter å transportere fisken på, sier daglig leder Tor Traasdal i Framtiden i Våre Hender til Dagsavisen.

Foreløpig er miljøet den eneste taperen, men forbrukerne kan etterhvert måtte betale på andre måter. For i det øyeblikk internasjonale flyruter eventuelt blir underlagt Kyoto-avtalen, vil forbrukerne måtte redusere de norske utslippene betraktelig. Noe som kan bli en omstendelig og vond prosess.

Traasdahl mener det er viktig å hindre at det blir startet nye lakseruter til Østen.

- Markedet i Asia er veldig interessert i fisk, og markedet og utslippene kan derfor stige enormt hvis vi ikke gjør noe nå, sier Traasdahl.