MDG og bil

Lan Maries bilsjokk

Lavere fartsgrenser, flere fotobokser og mye mer bompenger. Dette er Lan Marie Bergs plan for bilen i Norge de neste fire åra. - Mange kjenner at det er utrygt å sykle, sier hun. - MDG vil gjøre bilen til noe bare de rikeste har råd til, tordner Frp.

TIL ANGREP PÅ BILEN: Lan Marie Berg og MDG har en rekke tiltak som skal redusere bilbruken landet over. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
TIL ANGREP PÅ BILEN: Lan Marie Berg og MDG har en rekke tiltak som skal redusere bilbruken landet over. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

ARENDAL (Dagbladet): - Vi må begynne å prioritere barn foran bil, vi må sørge for at barn kan gå trygt til skolen. Derfor vil MDG redusere biltrafikken i og rundt de store byene med tjue prosent de neste fire åra, sier Lan Marie Berg til Dagbladet.

Listetoppen fra Oslo sier det er på tide at foreldre slipper å bekymre seg når barna går til skolen. Bilen er et problem, forklarer Berg, og MDG lanserer nå en rekke nye tiltak for å redusere biltrafikken i hele landet.

- Det er mange som kjenner på at det er utrygt å sykle, og sånn synes jeg ikke vi skal ha det, sier hun.

valgomat logo

Hvilket parti passer for deg?

Start testen

Drastiske tiltak

Det er store inngrep MDG vil gjennomføre dersom de får makt de neste fire åra.

Fartsgrensene går ned, bompengebruken opp, og Berg vil i tillegg innføre langt flere fotobokser:

  • Øke bompengene betydelig i storbyområdene.
  • Bruke 40 milliarder ekstra til kollektiv, gang- og sykkeltiltak i byer og tettsteder.
  • Bruke 12 milliarder til sykkel og gange langs riks- og fylkesveier, og 12 milliarder mer til målrettede trafikksikkerhetstiltak.
  • Redusere den generelle fartsgrensa i tettbygde strøk fra 50 til 40 km/t, til 30 km/t i byområder, og til 20 km/t rundt skoler og barnehager.
  • Lage en nasjonal plan for trygge skoleveier, og innføre flere bilfrie hjertesoner rundt skoler og barnehager over hele landet.
  • Endre regelverket for bruk av fotobokser slik at det kan brukes i gater med mindre enn 50 km/t og ved lyskryss, spesielt rundt skoler.

Eksos, ikke barn

Berg forklarer at pengebruken i norsk samferdselspolitikk må snus fra motorveier til heller å skape trygge lokalmiljø.

- Nå glemmer dere at mange bor steder hvor det ikke finnes gode busstilbud?

- Nei, men problemet har i alle år vært at vi prioriterer byer og tettsteder for biler og eksos, ikke for barna. Høyre, Ap, Sp, og Frp ønsker å bruke pengene på digre motorveier. Vi ønsker oss nasjonale tiltak, men med lokale tilpasninger. Vi vet mange foreldre sitter med klump i halsen når barna går til skolen, og det vil vi gjøre noe med, forklarer Berg.

- Regjeringen lovte å satse på trafikksikkerhet, men tallenes tale er dessverre klokkeklare. Denne regjeringen har konsekvent prioritert bilen over barnas trygghet, og både Ap og Sp har lyst til å prioritere flere motorveier og lave bompenger i byene, legger hun til.

ARENDALSUKA: Etter statsministerkandidat-debatt på TV2 takker Erna Solberg nei til dette. Video: Vegard Krüger. Programleder: Jørgen Gilbrant Vis mer

Ta beina fatt

Berg vedkjenner at en hel del foreldre og barn nok må forberede seg på å gå litt ekstra hver morgen, dersom MDG vinner fram.

- Hva skal folk som bor fem, seks kilometer fra skole og barnehage gjøre, må de gå?

- Det vil være tiltak som er tilpasset lokale forutsetninger. Mange steder vil det bety en sone rundt skole eller barnehage som er bilfri, og mange steder er det nødvendig med lavere fart, flere fotobokser og bedre gang- og sykkelveier, sier Berg.

- Så man må slippe av barna noen hundre meter fra skolen eller barnehagen?

- Noen hundre meter er nok for mye mange steder, men ja, det kan være en løsning enkelte plasser.

Bilen for de rike?

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er ikke imponert over Lan Marie Berg forslag.

- Dessverre har MDG gang på gang vist at de er mest opptatt av å gjøre det vanskelig for bilistene. Da brukes mye penger feil. Bilen trengs i alle samfunnslag. Nå fører MDG en miljøpolitikk for de rike, og som straffer de fattige. Det er jeg i mot, sier Solvik-Olsen til Dagbladet.

Han mener MDG er i ferd med å gjøre bilen til noe bare de rikeste kan sysle med.

- Jeg er sikker på at MDG og Frp kan finne mye enighet om arbeidet med økt trafikksikkerhet og myke trafikanter. Der har Frp fått til mye allerede, og MDG slår i praksis inn åpne dører. Men det er trist at MDG gang på gang er mest opptatt av å gjøre bilen til noe kun de rike skal ha råd til å bruke.

Frp-nestlederen mener Lan Marie Berg og MDG slår inn åpne dører når de etterlyser større satsning på trafikksikkerhet.

- Det er gjenkjennelig når MDG vil øke bilistenes utgifter med enorme milliardsummer samtidig som de skal skrinlegge mye av veisatsingen. Mye av dette MDG lanserer som nyheter, er egentlig gammelt nytt for de som har vært i Stortingets transportkomité. Frp og KrF satte igang arbeidet med en Barnas Transportplan da vi satt i regjering. Det er prisverdig at MDG også følger opp denne. Trygge skoleveier og lokale sykkelveier er viktig, sier Solvik-Olsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer