Landeveiens største glis

Rallyverdensmester Petter Solberg (29) forstår ikke hvorfor folk ikke kan være blide hele tida.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- VISSTE DU AT jeg pleide å sende ut pressemeldinger om meg selv tidligere? Etter løp ringte jeg faktisk til journalister for å prøve å komme i avisa, sier Petter Solberg.

Det var den gangen. I Wales 9. november i år ble 29-åringen fra Østfold nummer en i en av verdens største idretter.

Siden har han blitt hyllet overalt hvor han dukker opp. Mest spesielt på PR-turen til Japan i desember.

En rød-løper-tur, som kartleser Phil Mills kaller det. 600 bilselgere sto respektfullt med bøyd hode da bilføreren fra Spydeberg kom til festmiddag hos Subaru. Og alle skulle ha autografen til Mr. Solberg. Ved frokost fikk han en ny bil av de rallygærne toppsjefene. I Gunma, cirka 100 km nordvest for Tokyo, sto 12000 mennesker nesten på hodet for å se den nye mesteren kjøre bil.

- Det har vært for mye. Det har det. Men det har bare vært positivt. Den ene dagen ble jeg intervjuet i sju og en halv time av journalister fra Kina, Thailand, Japan og resten av Asia. Jeg blir oppringt av amerikanske radiostasjoner...

- Hvordan takler du idolstatusen?

- Jeg tar det ganske med ro. For meg er det ingen problem at folk kommer bort til meg på restaurant og spør om bilder og autografer. Jeg ser ingen grunn til å forandre meg. Men det er ikke tvil om at vi må bli bedre til å systematisere tida jeg bruker på andre ting enn rally. Ellers blir det for mye, mener Petter Solberg.

KALLENAVNENE ER MANGE.

«Mr. Hollywood». «Smiley». «Svigermors drøm». Og du skal ikke ha tilbrakt mer enn to minutter med Petter Solberg før du finner ut at ryktene stemmer så altfor godt. Fyren er så sabla trivelig at det nesten er irriterende. Et bilde her, en autograf der, flyvertinner som vil ha bilde mens de samler inn kaffekoppene. Alle får et «ja» og et smil.

- Livet er for kort til å være sur. Jeg skjønner ikke engang når kona Pernilla blir sur og forbannet. Er det noe vits, da? sier han. Og legger til for husfredens skyld:

- Men hun jo må få lov hun også av og til.

- Blir du aldri sur og forbannet sjøl?

- Jeg kan bli skikkelig forbannet. Finnes ikke lunte. Jeg hater å bli kødda med. Når folk bløffer, blir jeg orntli' sur. Men jeg blir like fort blid igjen.

- Er du bevisst på hvordan du opptrer utad?

- Jeg har ikke noe image, jeg. Det ville blitt falskt. Da er det bedre å prate litt tull iblant. Bedre det enn hele tida å prøve å framstå som perfekt.

I FORRIGE UKE I DEN

lille landsbyen Savournon ved foten av De franske alpene testet Solberg og hans Subaru-team bil, motor og dekk før sesongstarten neste måned. Da dukket en ung finne ved navn Mikko Hirvonen opp. Petters nye lagkamerat. Hirvonen er ett år yngre enn det nordmannen selv var da han fikk sin første fabrikk-kontrakt i rallysirkuset. Den japanske bilgiganten håper tittelforsvarer Solberg skal hjelpe 23-åringen fra Jyväskala til å bli verdensmester om noen år. Men blod er tykkere enn bensin. Storebror Henning (30) debuterer neste sesong for konkurrenten Peugeot.

- Jeg legger hele min sjel i at Henning skal lykkes. Broderskapet er det sterkeste i mitt liv. Selv om det ikke går helt etter planen alltid, sier Petter Solberg.

For alle gode historier har en trang start. Også den om det norske rallyeventyret fra et grisehus i Østfold.

SMÅGUTTENE

Henning og Petter trente seg gode i ei gammel boble rundt låveveggene på gården. Da Petter var 13, ble han norgesmester i radiostyrt bil. Så ble det bilcross og rallycross. I 1996 kjørte Petter storebrorens Toyota til vrak. Henning var ikke blid.

To år etter kunne det gått virkelig galt da banksjefen i Spydeberg ga brødrene Solberg et lån på 800000 kroner til kjøp av nye Toyotaer - nærmest på god vilje alene. Da Petter fikk kontrakt med Subaru i 2000, fulgte to år med mye trøbbel og krasj.

- Jeg gir alltid 110 prosent hele veien. Men jeg er blitt smartere og mer erfaren med åra, forteller Petter, som i 2001 ble pappa til lille Oliver. Da fikk han også den eneste fartsbota han kan huske å ha fått.

- Bota fikk jeg da jeg var på vei til sykehuset etter å ha kommet hjem fra Rally New Zealand. Sønnen min ble født tre måneder for tidlig. Og jeg var redd, forklarer Solberg.

Historien om Petter Solberg nådde en foreløpig topp på torget i Spydeberg der en gråtende verdensmester tok imot hyllesten fra 7000 mennesker. Nå har han startet på en kontrakt som vil gi ham 80- 100 millioner kroner i løpet av en treårsperiode.

- Er du klar til å takle motgang igjen?

- For å si det sånn: Jeg vet hvor jeg startet. Jeg vet hvor mye penger jeg måtte låne. Jeg vet hvor mye jeg har jobbet for dette. Og jeg skal jobbe som et helvete for å beholde den posisjonen jeg har i dag, sier Petter Solberg.

<B>UTEN IMAGE? </B> Petter Solberg har tråkket gassen i bånn og blitt verdensmester, men er fortsatt den samme blide gutten overfor alle han møter.