Landingssystem var ute av drift

Ikke nødvendig under rutinelandinger, men kan ha påvirket.

VOLDSOM BRANN: Det er foreløpig ikke kjent hva som er årsaken til at Asiana Airlines flight 214 krasjet og tok fyr på rullebanen på San Francisco Airport International Airport i går. Foto: James O'Malley / REUTERS / NTB SCANPIX
VOLDSOM BRANN: Det er foreløpig ikke kjent hva som er årsaken til at Asiana Airlines flight 214 krasjet og tok fyr på rullebanen på San Francisco Airport International Airport i går. Foto: James O'Malley / REUTERS / NTB SCANPIXVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et navigasjonssystem som skal bidra til at piloter lander trygt, var skrudd av da et sørkoreansk fly med over 300 mennesker om bord krasjlandet i San Francisco.

To kinesiske passasjerer mistet livet i ulykken og rundt 180 personer er skadd, minst ti av dem kritisk. To av de alvorlig skadde er barn. Flyet begynte å brenne kraftig etter ulykken, og hele halepartiet ble revet av.

Landingssystemet Glide Path er ment å bistå pilotene under landing når været er dårlig, men det var både klarvær og sol da Flight 214 fra Asiana Airlines krasjet på flyplassen i San Francisco midt på dagen lørdag.

Sikkerhetseksperter framholder at systemet ikke er nødvendig under rutinelandinger, og at det ikke er uvanlig at flyplasser skur det av under vedlikehold eller av andre grunner.

Likevel har piloter blitt vant til å stole på denne type teknologi, som har eksistert i flere tiår, og trolig vil etterforskere av ulykken se grundig på om fraværet av Glide Path kan ha påvirket landingen.

- Med bare øynene - Pilotene har måttet stole helt på visuelle holdepunkter for å fly den riktige banen inn til rullebanen, samtidig som de ikke hadde noe tilgjengelig elektronisk informasjon slik de vanligvis har også i godt vær på de fleste større flyplasser, sier Chesley Sullenberger til TV-stasjonen CBS.

Sullenberger var tidligere pilot i US Airways og ble berømt etter at han greide å gjennomføre en vellykket krasjlanding med et stort passasjerfly på Hudson River i New York i 2009.

Det var 291 passasjerer og en besetning på 16 om bord i flyet under lørdagens krasjlanding, og alle er nå gjort rede for, opplyser ordfører i San Francisco, Ed Lee.

- Det er utrolig og litt av et hell at det er så mange overlevende, men det er fortsatt mange som er kritisk skadd, sier Lee.

Sørkoreanske myndigheter bekrefter at halepartiet på flyet slo ned i bakken under landing.

- Falt ut - Like før vi skulle lande økte farten, som om piloten skjønte at han ville lande for tidlig, sier en av de overlevende passasjerene, Elliott Stone til CNN.

- Og så traff halen på flyet bakken og føyk opp i lufta. Alle slo hodet i taket, sier Stone, som satt midt i flyet og kom seg ut i sikkerhet.

Men flybesetningen bak i flyet ble hardt rammet da flyet bommet på rullebanen, forklarer Stone videre.

- Alle sammen falt ut. Det er det verste jeg har sett.

Anthony Castorani så landingen fra et hotell i nærheten.

- Jeg hørte et smell og så umiddelbart en stor, kortvarig ildkule som kom fra undersiden av flyet, sier han til nyhetskanalen CNN.

Fjernsynsbilder viste senere at brannen var slukket. Flyet lå igjen med store brannskader og uten haleparti.

Norske øyenvitner BBC News melder at flyet måtte nødlande på grunn av en brann om bord, men dette er ikke bekreftet offisielt. Flyet kom fra Sør-Koreas hovedstad Seoul.

Det var flere nordmenn på flyplassen i San Francisco da ulykken skjedde.

- Folk løp mot vinduene for å se, da de hørte hva som hadde skjedd, sier Tor Magne Madsen til VG.

- Vi står og ser mot rullebanen nå. Det er en haug med brannbiler og sykebiler der, og massiv røyk som stiger opp fra flyvraket, sa 32-åringen fra Stavanger kort tid etter flykrasjet.

 (NTB)