Landlov i fem år

VIKEBYGD: Her, i en fjordtarm i Hordaland, ligger det enorme passasjerskipet «Mayan Express» - på femte året. Filippinske Ramon Russel har bodd på skipet hele tida. Men rederne har ingen sett noe til...

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var i 1996 «Mayan Express» (tidligere «Winston Churchill») la til kai ved skipsverkstedet Westcon i Ølen i Sunnhordland for å bli reparert etter en mindre brann i maskinrommet. Betalingen fra de norske rederne uteble, og det fullt fungerende skipet har siden ligget som en slags pant ved verkstedet.

Daglig leder i Westcon, Øystein Matre, har forsøkt å komme i kontakt med dem som har ansvaret for skipet, men uten å lykkes. Ingen aner hvor de norske rederne Normann Tandberg og hans sønn Jørn er blitt av.

- Alle brev kommer i retur, vi finner ikke personene som drev rederiet. Advokaten vår river seg i håret. Håpet er å få solgt båten på tvangsauksjon i løpet av året, forteller Matre.

Lange dager

Nå ligger «Mayan Express» godt fortøyd ved utskipingskaia for gamle bilvrak i Vikebygd, på grensa mellom Rogaland og Hordaland. Det er ikke spesielt trivelige omgivelser for de filippinske sjømennene Ramon Russel (32) og Neil M. Minerales (31), som har tilsyn med skipet. De to har lange dager, med forefallende arbeid og vakthold. En gang i uka roterer de motorene.

- Da jeg ble hyret hjemme på Filippinene, fikk jeg beskjed om at det hastet med å reise til Norge. Skipet skulle seile. Men nå har vi jo ligget ved kai i mange år, jeg skjønner ikke dette. Jeg er en lykkelig mann, men jeg forstår ikke hvorfor jeg er her, sier Ramon Russel til Dagbladet.

Like lite skjønner ledelsen i Westcon. Rederne Normann og Jørn Tandberg har oppgitt en adresse i Miami, Florida. Men de svarer ikke på noen henvendelser.

- Tragisk utvikling

Skipet opereres av et selskap kalt Emerald Holding, som er registrert på den karibiske øya St. Vincent. Siden Westcon aldri får tak i noen ansvarlige for skipet, møter de også veggen når de begjærer tvangsauksjon. Papirer og kontrakter mangler, alt tar evigheter av tid.

- Båten forvitrer mer og mer, det er tragisk at det er blitt slik. Og filippinerne har nok ikke fått det sjømannslivet de hadde tenkt seg, sier Øystein Matre i Westcon, som ikke vil spekulere på hvor mye bedriften har tapt på «Mayan Express»-kaoset.

Skipet kan ta 180 biler og 800 passasjerer og har blant annet gått i rute Danmark- England.

De filippinske sjøfolkene er tross alt glade for at de har jobb og tjener 1200 dollar i måneden.

- Jeg sender penger hjem, vi skal bygge hus på Filippinene. Derfor er jeg lykkelig, men jeg er sjømann og vil helst ut på havet. Norge er et fint land, men nå har vi vært her lenge nok, flirer Ramon Russel.