Lange vogner

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Transportnæringen i Norge vil ha tillatelse til å kjøre enda lengre vogntog på veiene våre. I stedet for en maksimallengde på 18,75 meter vil de bruke vogner som er 25,25 meter. Slike vogntog er i bruk i Sverige og Finland, men er ikke tillatt i EU. I dette spørsmålet bør vi være harmonisert med EU.
  • Transportnæringen mener de store vognene vil bety mindre trafikk på veiene. Det er en høyst tvilsom påstand. Poenget er vel å kapre mer godstrafikk fra jernbanen. Det er i seg selv lite ønskverdig. Men verre er det at slike svære vogner passer dårlig for våre veier, også for våre stamveier. De er både for svingete og smale. Allerede i dag opplever mange bilister de tunge vogntogene som en pest og en plage i trafikken. Enda lengre og tyngre vogner vil representere en ytterligere trafikkfare. Så samferdselsminister Odd Einar Dørum bør bruke første saklige anledning til å si nei til disse monstrene.