KRITISERER NORWEGIAN: Parat går ut mot Norwegian i forbindelse med en fagforeningssak i USA: FOTO: HEIKO JUNGE / NTB SCANPIX
KRITISERER NORWEGIAN: Parat går ut mot Norwegian i forbindelse med en fagforeningssak i USA: FOTO: HEIKO JUNGE / NTB SCANPIXVis mer

Langer ut mot Norwegian: - Går aktivt inn for å påvirke ansatte

- Så langt fra den norske tradisjonen man kan komme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - I norsk og skandinavisk sammenheng er denne praksisen etisk og moralsk forkastelig. Det er totalt uakseptabelt. Det er kun Ryanair som har gått så hardt ut mot etablering av fagforeninger i Europa, sier Vegard Einan, nestleder i Parat til Dagbladet.

Uttalelsen kommer på bakgrunn av Norwegians støtte til det amerikanske flyselskapet OSM Aviation, etter at de ansatte har tenkt tanken om å etablere en amerikansk fagforening.

Dagbladet har fått tilgang til en epost sendt fra OSM til OSMs ansatte. Der skriver personalsjefen at de oppfordrer de ansatte til å skaffe seg nødvendig informasjon, før de eventuelt bestemmer seg for å etablere en fagforening.

- OSM er formell arbeidsgiver «The National Mediation Board, en uavhengig organisasjon underlagt amerikanske myndigheter, som koordinerer fagforeningers representasjon og administrasjon i transportsektoren, kan bidra med mye informasjon. Uansett, spør fagforeningens organisatorer og deres ledere i Norwegian og OSM så mange spørsmål som nødvendig før dere signerer et «interest»- eller «authorization»-kort. Dere burde vurdere nøye hvorvidt dere ønsker å signere et slikt kort, hvilken rettslig påvirkning det vil ha og hva det betyr. Men ikke bli villedet dersom du allerede har signert et slikt kort. Du er ikke pliktet til å stemme for en fagforening i noen avstemning. Det er en hemmelig avstemning og du kan fortsatt stemme NEI!», står det blant annet i eposten.

Norwegians datterselskap Norwegian Air Shuttle sikret seg i desember i fjor 50 prosent av eierskapet i OSM Aviation. Norwegian har over lengre tid leid piloter av OSM, og ifølge Einan i Parat omtaler de ansatte seg selv som Norwegian-ansatte.

- Stiller Norwegian seg bak OMSs retorikk, eller støtter man de ansatte i dannelsen av en fagforening?

- I USA er OSM Aviation formell arbeidsgiver for våre amerikanske kabinansatte, og både Norwegian og OSM respekterer selvfølgelig etableringen av en amerikansk fagforening dersom flertallet av våre medarbeidere i USA ønsker dette. Vi kan forstå at formen i informasjonen fra OSM Aviation med norske øyne kan virke krass, men i USA er dette helt vanlig. Norwegian er et internasjonalt selskap med medarbeidere over hele verden, og da må vi også kommunisere på lokale premisser. I USA er det helt vanlig at arbeidsgiver informerer ansatte om hva det å bli medlem av en fagforening innebærer, slik at hver enkelt ansatt selv skal kunne ta en beslutning basert på fakta. Regler for fagforeninger i USA skiller seg radikalt fra Skandinavia, og i USA er det slik at dersom en arbeidstakergruppe blir medlem av en fagforening er alle per definisjon medlem og helt bundet av dette. Dersom flertallet ønsker å melde seg ut, har man ingen mulighet til det, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, til Dagbladet.

Mener det er skuffende Vegard Einan mener imidlertid at det er både overraskende og skuffende at Norwegian sitter i Norge og sier at fagforeningsknusing er ok fordi det foregår i et annet land.

- Det er så langt fra den norske tradisjonen og kulturen som man kan komme. Selv om det finnes forhold som praktiseres av noen i andre land, bør ikke norske arbeidsgivere støtte opp om det.

I eposten fra OSM Aviation listes det opp ti punkter under tittelen «Felles forhandlinger kan være kostbart!». Det trekkes blant annet fram at ingenting skjer automatisk, og at det å velge en fagforening kun gir dem en plass ved forhandlingsbordet med «oss».

«Det finnes ingen garanti i felles forhandlinger. Alt legges på bordet, inkludert alle aspekter omhandlende din nåværende posisjon, sånn som lønn, fordeler og forbedringer i arbeidslivet».

«Du kan ende opp med mer, mindre, eller akkurat det samme som du hadde før forhandlingene startet. Den eneste garantien er at du kommer til å måtte betale avgift til fagforeningen, månedlige avgifter, og taksering, uavhengig av hvordan forhandlingene ender,- selv om lønna di er den samme, eller mindre enn den er nå».

- Stikker kjepper i hjulene på Norwegian Parat mener at man i eposten aktivt går inn for å påvirke de ansatte.

- Amerikanske myndigheter regner også Norwegians datterselskap som arbeidsgiver når det er snakk om OSM Aviation. Det betyr at de ikke kan fraskrive seg ansvaret for dette. Det later til at de velger å plukke regelverk de ønsker å forholde seg til.

EPOST: Et utdrag fra eposten som ble sendt fra OSM til de ansatte. FOTO: SKJERMDUMP
EPOST: Et utdrag fra eposten som ble sendt fra OSM til de ansatte. FOTO: SKJERMDUMP Vis mer

Norwegian mener imidlertid at det ikke er tilfellet.

- Parats agenda har hele tiden vært å stikke kjepper i hjulene på Norwegians internasjonale ekspensjon, som paradoksalt nok trygger deres egne medlemmers arbeidsplasser her hjemme. Uttalelsen det refereres til kommer ikke fra noen amerikansk rettsinstans og sier ingenting om at OSM Aviation og Norwegian er arbeidsgiver, men derimot at man på lovlig vis kan gå videre med å danne en fagforening i USA hvis man ønsker det, sier kommunikasjonssjefen i Norwegian.

19. april kom imidlertid National Mediation Board med en kjennelse der amerikanske kabinansatte i OSM Aviation fikk gjennomslag for at Norwegian er deres reelle arbeidsgiver i tillegg til OSM selv.

I kjennelsen står det blant annet at et flyselskap ikke kan «bruke underleverandører for alle essensielle funksjoner [...] og prøve å unngå sine lovforpliktelser ved å hevde at ingen av selskapene som tilsammen utgjør hele luftoperasjonen er flyselskaper».

- Straks vi er fagorganiserte, vil det amerikanske kabinpersonellet kunne forhandle om kollektive avtaler med Norwegian, og ikke bare med OSM, skrev talsmann for de kabinansatte, Valentin Lorien, på det tidspunktet i en epost til Dagbladet.

Det amerikanske transportdepartementet har gitt en foreløpig godkjennelse av Norwegian Air Internasjonals (Norwegians datterselskap) søknad om flytillatelse i USA.

- Det er ingenting som tilsier at den endelige godkjennelsen ikke vil komme i løpet av kort tid, opplyser Norwegian.

Vis mer