Cruisenæringa

Langer ut mot regjeringens cruisearbeid: - De løfter ikke en finger

Thor Haakon Bakke, førstekandidat for De Grønne i Bergen mener cruisnæringa fortjener all kritikken den får, og at det ikke gjøres nok på området.

ØYESÅR: Noen mener de store cruiseskipene i norske havner ødelegger utsikten. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
ØYESÅR: Noen mener de store cruiseskipene i norske havner ødelegger utsikten. Foto: Eivind Senneset / DagbladetVis mer

Debatten om cruisenæringa har rast denne sommeren, men Geir Kronbæck, Norden-sjef for Royal Caribbean, gikk onsdag ut og sa at kritikken var ufortjent.

Det er ikke førstekandidat for De Grønne i Bergen, Thor Haakon Bakke, enig i.

Han mener kritikken har kommet altfor seint, og at den er fortjent.

- Ta Bergen som et eksempel. Indrefileten av byens areal er i sentrum. Noe av det fineste vi har okkuperes av cruisehavna. Området har enormt potensial, men utover de enorme skipene brukes plassen ellers til dieselbusser og opplæring i bruk av Segway for turistene, sier Bakke til Dagbladet.

Førstekandidaten synes ikke at skipene skal kjøres helt inn i stua til folk, og sliter med å se de positive sidene ved cruisenæringa.

- 350 meters dieseldrevne skip

Førstekandidat for MGD i Bergen, Thor Haakon Bakke, mener cruisenæringa får fortjent kritikk. Foto: MGD
Førstekandidat for MGD i Bergen, Thor Haakon Bakke, mener cruisenæringa får fortjent kritikk. Foto: MGD Vis mer

- Vi kan ikke ha 350 meters dieseldrevne skip som tøffer fra havn til havn, med kasino, svømmebasseng og litt landstrøm attåt. Det krever mye energi og store Co₂-utslipp. Også den visuelle forurensningen spiller inn. Skipene tar stor plass i horisonten, fortsetter han.

Han etterlyser derfor små elektriske skip. Samtidig peker Bakke på at mange passasjerer flyr for å komme seg til cruisedestinasjonen.

- Til sammen kan derfor en cruiseturist slippe ut opptil fire ganger så mye som en flyreisende over samme distanse - avhengig av skipet.

- Skaper trengsel og dårlig stemning

Men Bakke ser ikke bare på cruisenæringa som dårlig nytt for klima.

- På generelt basis legges det igjen lite penger jevnt over, selv om undersøkelsene spriker en del. Inntektene tilfaller også rike redere som gjerne også bor i skatteparadis, sier han, og fortsetter:

- Cruisehavnene tar også opp verdifullt areal i sentrum av norske byer og bygder som kunne blitt brukt langt bedre. Antallet turister, og bussene som skysser dem rundt omkring, skaper trengsel og dårlig stemning, samtidig som skipene slipper ut giftige avgasser, sier førstekandidaten.

- En ko-ko forretningsmodell

Da Dagbladet var i Bergen i forrige uke fortalte Atle Maurseth, som driver galleri rett ved Fløibanen, at han ser på cruiseturismen som voldsom og at det for ham oppleves som en invasjon.

- Det er vulgære monstre som forpester byer både visuelt, støymessig og ikke minst forurenser. Når vi i dag sliter med forurensning og miljøproblemer, men fremdeles holder på med dette - det er galskap satt i system, uttalte han.

Førstekandidat Bakke deler Maurseths tankesett.

- Cruisenæringa er en ko-ko forretningsmodell som får lov til å fortsette å holde på. Sommer etter sommer har vi den samme diskusjonen, men tiltakene uteblir, sier han til Dagbladet.

- Ikke løftet en finger

Han mener det nå er på høytid at noen tar grep.

CRUISETURISME: Mange av de som bor i området Gamle Stavanger plages av cruiseturismen der. Foto: Kristian Ridder-Nielsen. Video: Angelica Hagen. Reporter: Angelica Hagen / Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

- Det er skuffende at Venstre ikke har fått gjennomslag i regjeringen. Om kommunene hadde fått verktøy til å styre cruisetrafikken ville det vært en styrking av lokaldemokratiet. I Bergen ser vi til og med at utslippene knyttet til cruisetrafikken har økt fra 2017 til 2018, sier han, og fortsetter:

- Likevel har verken denne, eller tidligere regjeringer, løftet en finger for å gi kommunene mulighet til å begrense den forurensende cruisenæringen.

Han etterlyser også at flere partier engasjerer seg for å omstille næringa.

- Bakke følger dårlig med

Sveinung Rotevatn, statssekretær for Venstre i Klima- og miljødepartementet, sier på vegne av regjeringen at de har åpnet opp for tiltak på området.

- Jeg tenker at Bakke følger veldig dårlig med. Fordi det viktigste kravet fra Bergen sin side har vært å få støtte til å etablere et landstrømanlegg i havna for å redusere luftforurensning. Det har de fått til og er i gang med, sier han til Dagbladet.

Rotevatn forteller videre at regjeringen også har lagt fram en handlingsplan for grønn skipsfart, hvor cruiseskip er inkludert.

ROTEVATN: Sveinung Rotevatn, statssekretær for Venstre i Klima- og miljødepartementet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
ROTEVATN: Sveinung Rotevatn, statssekretær for Venstre i Klima- og miljødepartementet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

- Der la vi fram våre planer for hvordan vi skal redusere utslippene. Regjeringen har også allerede innført strenge miljørestriksjoner på cruise i verdensarvfjordene, og vurderer å utvide disse til andre sjøområdet.

Samtidig er Rotevatn enig i at utslippene fra cruiseskipene er et problem.

- Men det er også derfor vi gjør mye på området. Det er bra at Bakke er utålmodig, men vi jobber intensivt for å få ned utslippene, legger han til.

- Øvre tak for passasjerer

Venstres klimabyråd Julie Andersland i Bergen har lest Bakkes utsagn og forteller at Bergen har vedtatt en rekke tiltak for å redusere trengsel og forurensing fra cruiseskipene.

- Vi er den eneste kommunen jeg kjenner til som har vedtatt et øvre tak for antall skip og passasjerer. Dessverre foreslo ingen av partiene på Stortinget at begrensning på antall passasjerer skal være tillatt da ny havne- og farvannslov ble vedtatt i Stortinget, sier Andersland til Dagbladet.

Byråd for klima, kultur og næring i Bergen, Julie Andersland (V) vil ha et tettere samarbeid opp mot nasjonale politikere på området. Foto: Vidar Langeland
Byråd for klima, kultur og næring i Bergen, Julie Andersland (V) vil ha et tettere samarbeid opp mot nasjonale politikere på området. Foto: Vidar Langeland Vis mer

Hun hevder at Bergen kommune var tydelig på at et øvre tak måtte styre lokalt, men at stortingspartiene ikke støttet det.

- Heller ikke MGD. Her nytter det ikke å bare skylde på regjeringen, når saken ble behandlet i Stortinget, og ingen av stortingspartiene foreslo det, sier hun.

Hun vil nå samarbeide tettere med MGD og Bakke på området.

- Det er flott at MDG engasjerer seg i cruisenæringen, men jeg tror det har mer for seg at vi jobber sammen opp mot nasjonale politikere enn at de angriper Venstre.

- De tror det er et museum

Det er imidlertid ikke bare innbyggerne i Bergen som har vist sterk misnøye overfor cruiseturismen den siste tida.

Tidligere i juli var Dagbladet i Stavanger. Da fortalte Henning Iversflaten som har bodd i Gamle Stavanger i snart 20 år at han så vidt hadde tilgang til sin egen hage.

- Turistene går inn i hagen og i huset der. De tror det er et museum. Jeg har blitt nødt til å sette hengelås på hageporten og jeg må alltid låse inngangsdøra, sa han den gang.