Langer ut mot sløve båteiere. - Forferdelig

Først kom oppfordringen, deretter et eksempel på hvorfor det er viktig. - Forferdelig frustrerende, sier redningsleder.

MERK BÅTENE: Hovedredningssentralen oppfordrer småbåteiere til å merke båtene sine. Her ses redningsskøyta «Horn Rescue» her utenfor Hvaler i 2017. Foto: Erik Johansen / NTB Scanpix
MERK BÅTENE: Hovedredningssentralen oppfordrer småbåteiere til å merke båtene sine. Her ses redningsskøyta «Horn Rescue» her utenfor Hvaler i 2017. Foto: Erik Johansen / NTB ScanpixVis mer

Like før klokka 10.00 lørdag gikk alarmen hos Hovedredningssentralen (HRS) i Sør-Norge.

I Oslofjorden utenfor Hurum ble en tolv fot lang pionerjolle funnet drivende. Om bord i båten var det to pakker med sigaretter og fersk agn.

HRS satte umiddelbart i gang en større leteaksjon, og rekvirerte tre redningsskøyter og ett Sea King-helikopter. I tillegg deltok en rekke frivillige i fritidsbåter i søket etter personene HRS fryktet hadde falt over bord.

En drøy time seinere avblåste HRS leteaksjonen, etter at de som hadde brukt båten ble gjort rede for.

DRAMATISK: Her er pilotens egne bilder fra den dramatiske redningsaksjonen fra «Viking Sky». Video: Hovedredningssentralen Sør-Norge Vis mer

Ut mot båteiere

Lørdagens storstilte, men etter hvert grunnløse leteaksjon, er et av mange eksempler HRS mener kunne ha vært unngått hvis småbåteiere hadde vært flinkere til å merke sine egne båter.

- Det er forferdelig frustrerende. Nå på sommeren går redningsskøytene døgnet rundt. Og så skal man bruke flere timer på oppdrag som kunne ha vært unngått … vi har viktigere ting å gjøre, sier redningsleder Ben Vikøren til Dagbladet.

Bare 43 minutter før de meldte om at jolla utenfor Hurum ble funnet drivende, la redningssentralen ut en oppfordring til båteiere om å merke båtene sine, hvis de ikke er registrert i småbåtregisteret.

Etter dagens storstilte leteaksjon i Oslofjorden gjentar HRS oppfordringen overfor Dagbladet, denne gang i klarere ordelag.

- Det er lov å bruke hodet, sier redningsleder Vikøren til.

Lite som skal til

Han mener det «er så lite som skal til» for å gjøre HRS' jobb enklere når de får melding om båter, kajakker eller padle- eller vindsurfebrett, som driver.

- Mange syter over at de ikke vil merke båten med tusj, fordi de ikke vil forringe verdien hvis de skal selge, men det går an å ta på et klistremerke og tusje på det, sier Vikøren oppgitt.

Han har selv en liten gummibåt med påhengsmotor, og har klistret på en lapp med navnet sitt, nettopp for å gjøre det lettere å spore ham opp hvis båten skulle drive vekk.

Skjer hele året

Hadde flere båteiere gjort som ham, mener redningslederen at HRS ville ha kunnet rykket ut på færre aksjoner som i ettertid viser seg å være grunnløse.

Det ville i så fall ha spart HRS for store ressurser.

- Dette skjer ganske ofte, og det skjer hele året, sier Vikøren.

Ofte kan HRS se tidlig om personer har oppholdt seg i eller på fartøyet etter å ha fått melding om for eksempel en båt som driver.

- Etter dårlig vær og høyvann sliter en del båter seg fri. Forfatningen båtene er i, fører til at vi ofte ikke følger opp noe særlig, fordi det er tydelig at de bare har slitt seg fri fra fortøyningene, sier Vikøren.

- Veldig rart

Selv om det ikke skulle stå om liv, forstår Vikøren heller ikke den manglende merkinga ut fra et økonomisk perspektiv.

- Selv en liten gummijolle med en liten påhengsmotor koster jo litt. At folk ikke gjør mer for å gjøre det lettere å få båtene tilbake hvis de skulle forsvinne, er veldig rart. Det må jo være greit for folk som mister båten eller kajakken sin, at de får tilbake igjen, sier han.

I tilfeller som i dag, var HRS tvingende nødt til å følge opp.

- Denne gangen var vi ganske sikre på at det hadde gått galt. Det var såpass mange indikasjoner på at personer kunne ha falt over bord, sier Vikøren.

Men bare i dag har HRS i Sør-Norge fått ytterligere to meldinger om båter som driver.

Ingen av dem var merket, ifølge redningslederen.