ET AV DET VERSTE OMRÅDET: I går gikk Malaysias statsminister ut og sa at flyet har styrtet i Det indiske hav, sørvest for Australia. Her ser du grafikk over været i havet på det aktuelle området. Video: Australian National University Vis mer Vis mer

Malaysia Airlines Flight MH370

Lanserte rystende teorier om «spøkelsesflyet». - Har bevis på at det er feil

Australske etterforskere kommer med en annen teori enn dokumentarserien «60 Minutes».

For over fire år siden forsvant Malaysia Airlines MH370 sporløst på vei fra Kuala Lumpur til Beijing. Siden har hendelsen utartet til å bli et av de største luftfartsmysteriene i verdenshistorien.

Forrige uke kunne «60 Minutes Australia» fortelle at de har undersøkt hva som skjedde med flyet som forsvant 8. mars 2014 med 227 passasjerer 12 besetningsmedlemmer om bord.

Et ekspertpanel ble samlet i den australske dokumentarserien. Panelet, som besto av luftfartseksperter, konkluderte med at flyet mest sannsynlig styrtet i Det indiske hav. De mente at det ikke bare var en katastrofal ulykke, men at piloten tok sitt eget liv som ente i massedrap.

Men ifølge australske etterforskere var det ikke slik historien endte. De har en helt annen teori.

NORSK BISTAND: Under torsdagens pressekonferanse av Norges Rederiforbund ble det opplyst om at norske «Höegh St. Petersburg» har ankommet søksstedet Australia har skissert. På skipet jobber 19 fillipinere. Video: Simon Nitsche / Øistein Monsen Vis mer Vis mer

- Svimte av

Under en høring i Senatet i Canberra, presenterte Peter Foley fra Australias nasjonale byrå for sivil transportsikkerhet en teori - som han mener er én av mange - om hvorfor flyet forsvant for fire år siden, skriver The Guardian.

Foleys og hans kolleger mener kapteinen ble bevisstløs som følge av trykket i kabinen.

Malaysiske myndigheter stiller seg bak teorien.

Foley forklarte at de tror kapteinen - og alle andre på flyet - kan ha fått trykkfallsyke, også kalt dykkersyke. Det kan forekomme ved for rask oppstigning med fly. Foley fortalte at noe liknende skjedde på et fly i 1994, dokumentert av amerikanske myndigheter.

- Jeg sier ikke at det skjedde, og jeg hater å spekulere, men det er et mulig scenario, sa Peter Foley.

- Har mange bevis

Foley fikk flere spørsmål under høringen, blant annet om det var en mulighet for om det ble utført en kontrollert nedstigning.

Foley forteller at han tror selvmordsteorien var «plausibel», og sier at de har lyttet til flere av ekspertene som støttet den teorien. Likevel mener de noe annet.

- Vi har en analyse som sier at flyet hadde et høyt fall. Vi har 30 rester fra flyet, noe fra innsida av skroget, som sier at det var betydelig med energi inn i bildet. Vi har ganske mange bevis som viser at det ikke var kontroll på flyet mot slutten, sier han.

Han fortalte også at dersom det var slik at flyet var under kontroll, «hadde de ikke så veldig god kontroll», skriver BBC.

Etterforskerne tror også at kapteinen hadde kontroll på flyet i minst halvannen time etter at de mistet radiosignalet. Deretter skal de ha besvimt.

Selv om australske myndigheter har kommet med sin teori, er det fortsatt en del ubesvarte spørsmål i flymysteriet. Det er usikkert rundt om man noen gang vil få det endelige svaret på hva som egentlig skjedde etter at det tok av fra Kuala Lumpur 8. mars 2014.

Myndighetene i Malaysia, Kina og Australia besluttet å stanse letingen etter flyet i januar i fjor. Den hadde da pågått i 1046 dager. Malaysiske myndigheter har derimot sagt ja til private personer og organisasjoner som ønsker å lete. I januar i år ble det kjent at et norsk skip skulle brukes i søket.