Lastebil på papiret

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Biler med totalvekt over 3,5 tonn selges i Norge uten luksusavgift. Faktisk er det slik at jo større og tyngre bil - jo mindre avgift. Store vans selges som «lastebil» selv om bilen ikke engang har lasteplan. De er lastebiler på papiret når bilen tolles inn i Norge. Resultatet har vært at store og tunge vans med V8-motorer har vært usedvanlig prisgunstige i Norge. Forskjellen i avgifter er hele 900 0000 kroner for en Chevrolet Surburban. Ønsker man bilen slik den selges i USA, beregnet for persontransport, er prisen stive 1,2 millioner kroner. Som varebil derimot fortolles den som lastebil over 3500 kilo og dermed null kroner i avgift. Dermed kan utsalgsprisen være på 279 000 kroner! Fra årsskiftet kom det nye avgiftsregler. Bilene med totalvekt over 3500 kilo er fortsatt avgiftsfrie dersom du bruker den til varetransport. Er bilen innredet med to seterekker, må man betale 20 prosent avgift som kombinertbil, i forhold til om bilen hadde vært en personbil. Det norske avgiftssystemet er trolig årsaken til at Norge er et eldorado for amerikanske vans.