Lastebil på vippen mellom ferjelem og ferje

Ble hengende i et kvarter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Bare marginer gjorde at en lastebil fra Bring Logistics (tidl. Nor-Cargo) ikke havnet i sjøen da ferja skulle legge til kai på Hareid på Sunnmøre i dag. I et kvarter ble lastebilen hengende mellom ferja og lemmen, mens mannskapet jobbet febrilsk for å redde kjøretøyet, skriver Vikebladet.no.

Ferja gled fra land

Lokalavisa skriver at «Tidesund», som ankom Hareid 09.20, umiddelbart begynte arbeidet med å få bilene på land. Uhellet skjedde da lastebilen, som sto fremst på ferja, begynte å kjøre samtidig som ferja gled fra lemmen.

I den dramatiske situasjonen som oppsto, måtte sjåføren berge seg ved å hoppe ned på lemmen.

Etter et kvarters iherdig innsats lyktes det til slutt mannskapet å få ferja på plass inntil lemmen. Dermed kunne bilene, inkludert lastebilen, kjøre på land, ifølge NRK Møre og Romsdal.

Åraken til uhellet er så langt uklar, men ferjeselskapet Tides versjon er at lastebilsjåføren begynte å kjøre for tidlig.

- Ifølge kapteinens rapport begynte lastebilen å kjøre før klarsignalet til å kjøre i land var gitt, sier Arild Sondre Sekse, kommunikasjonssjef i Tide, til Dagbladet.no.

Nytt låsesystem

KRITISK: Lastebilen fra Bring Logistics (tidl. Nor-Cargo) ble hengende mellom ferja og lemmen i et kvarter. Sjåføren måtte hoppe ned på lemmen fra bilen. Foto: 2400-tipser
KRITISK: Lastebilen fra Bring Logistics (tidl. Nor-Cargo) ble hengende mellom ferja og lemmen i et kvarter. Sjåføren måtte hoppe ned på lemmen fra bilen. Foto: 2400-tipser Vis mer

Sekse forklarer at «Tidesund», som trafikkerer strekingen Hareid-Sulesund, er av svært ny dato og har et nytt system for låsing til lemmen.

- På de gamle ferjene var ferja allerede låst til kaia når lemmen gikk ned, og det var derfor trygt å kjøre i land når lemmen var nede. Med de nye ferjene må man vente på klarsignalet, sier kommunikasjonssjefen, som understreker at hendelsen vil bli gransket internt.

- Det er prosedyre ved slike episoder. Vi vil finne ut hva som skjedde, og finne ut hvilke tiltak vi kan sette i verk for å hindre at dette skjer i framtida, sier Sekse, som opplyser at ingen fra mannskapet er tatt ut av tjeneste; derimot får de ros for håndteringen.

- De gjorde en svært god jobb, og ferja ble bare ti minutter forsinket, avslutter Tides kommunikasjonssjef.

- Anså det som trygt

Ifølge lastebilsjåførens arbeidsgiver begynte han å kjøre da han fant det forsvarlig.

- Sjåføren er erfaren og dyktig og kjører denne strekningen hver dag. Han har forklart at ferjelemmen gikk ned, bommen gikk opp, og fotgjengere begynte å gå i land; derfor anså han det som trygt å begynne å kjøre, sier distriktssjef Steinar Abrahamsen i Bring Logistics til Dagbladet.no.

Abrahamsen, som selv bruker ferjer i Møre og Romsdal jevnlig, forklarer at det er varierende praksis for rutinene ved ilandkjøring, og at dette kan skape forvirring blant passasjerene om når man faktisk kan kjøre.

Lastebil på vippen mellom ferjelem og ferje

- De ulike mannskapene håndterer dette ulikt, og det er vanskelig å få inntrykk av en enhetlig praksis; noen vinker oss i land, andre ikke, sier Bring-sjefen, som opplyser at sjåføren etter forholdene har det bra.

- Han har fått tilbud om oppfølging, men fortsetter å kjøre for oss som vanlig, sier Steinar Abrahamsen i Bring Logistics.