Lasteskipet «John R» knakk i to

TROMSØ: Som et tragisk symbol over en kystberedskap på ville veier drev forparten av lasteskipet «John R» til havs. Mens akterenden ble liggende igjen i skjærgården, kanskje til evig tid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er blitt et monument over en beredskap som overhodet ikke fungerer, mener Karlsøy-ordfører Hanny Ditlefsen.

I går knakk det 215 meter lange skipet som en fyrstikk, og baugen drev to mil til havs før den ble tatt under slep.

Den bakerste halvdelen av «John R» kan bli liggende som et spøkelsesskip i Karlsøy-skjærgården til evig tid. Det er et skrekkscenario for kystfolk og fiskere.

- Akterskipet har tatt inn vann, det er ikke bare å ta det av grunnen. Da vil det synke, sier rådgiver John Robin Nilsen i Sjøfartsdirektoratet.

Skarv kan dø

Lokalt rettes det nå sterk kritikk mot bergingsarbeidet etter grunnstøtingen ved Grøtøy i Troms. Etter 1. juledag, da skipet gikk på grunn, har værgudene vært uvanlig milde. Da vinden i går omsider økte i styrke, knakk båten.

Nå kan det som er igjen av «John R» bli knust av vinterstormene som pleier å rase i havgapet. Resultatet vil bli forsøpling i et område fylkesmannen i Troms har foreslått vernet.

Kystsonen rundt skipet er en viktig overvintringsplass for flere fuglearter. Selv ørsmå oljeutslipp kan drepe sårbar sjøfugl som storskarv.

- Jeg synes det er underlig at skipet ikke ble trukket av grunnen før det knakk i to, mens været var godt og havet stille. Bergingsaksjonen kom altfor seint i gang. Slik kan vi ikke ha det, sier Hanny Ditlefsen.

Oppvask

Havnedirektøren i Tromsø, Halvar Pettersen, er ikke i tvil om at havariet kunne vært unngått: Forsvarets kystradar fulgte båten mot undergangen. Bevisene ble lagt fram under sjøforklaringen, og viser et skip med stø kurs rett mot land. Likevel ble ingen varslet. Forsvaret hadde ikke folk på vakt.

- Da krysseren «Murmansk» strandet utenfor Sørøya, dreide «oppvasken» seg om hvorfor ingen grep inn og berget båten før den havnet i fjæresteinene. Nå skjer det samme igjen.

Ikke et eneste helikopter i Nord-Norge var i stand til å få nødlosseutstyret om bord i «John R» da båten skulle tømmes for olje. Et helikopter måtte hentes fra Trondheim, og dermed gikk verdifull tid tapt.

- Det er også grunn til å spørre hvorfor skipet ikke ble forsøkt trukket av skjæret mens det ennå var flytedyktig, sier havnedirektøren.

<B>SPØKELSESSKIP:</B>Et halvt skip - på førerløs ferd utenfor Tromsø-kysten. Lokalbefolkningen retter nå skarp kritikk mot redningsarbeidet etter "JohnR"-grunnstøtte.