Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Latskapen vår forurenser mest

Men det er bedre å kjøre til butikken og i tillegg få tid til å besøke bestemor, mener Bellona. Hva mener du?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Lørdag kom den hardt prøvede miljøvernministeren Helen Bjørnøy med denne oppfordringen:

- Rundt 50 prosent av alle bilturer den norske befolkningen tar, er på under fem kilometer. Veldig mange av oss kan da enten gå, som er godt for helsa, sykle eller komme oss fram på annet vis, sa hun til Dagsavisen.

Forurenser mest i starten

Men hvor miljøskadelig kan det egentlig være om du tar bilen til matbutikken eller å kjøre barna til skolen?

Ganske så miljøskadelig mener forskerne.

- Bare det å starte en bensinbil bidrar stort til lokal forurensing. 90 prosent av avgassutslippene skjer i forbindelse med start av bilen, sier Rolf Hagmann, forsker ved Transport økonomisk institutt til Dagbladet.no.

Han forklarer at til tross for den store forskjellen på moderne og gamle biler, er det vanskelig å komme utenom det faktum at det er på de første kilometerne at bilene forurenser mest.

- Det som reddet bensinbiler mot slutten av 80-tallet var treveiskatalysatoren. Den fikk vekk de mest forurensende avgassene. Men i løpet av de første minuttene av en kjøretur har den gjerne ikke begynt å rense, sier Hagman.

SKAL BARE, SKAL BARE: Bensindrevne biler forurenser mest i starten. Derfor er det uheldig for miljøet å ta bilen i bruk selv om du bare skal på en kort tur, mener forsker Rolf Hagman ved Transport økonomisk institutt. Foto: Lina Lundberg/Dagbladet
SKAL BARE, SKAL BARE: Bensindrevne biler forurenser mest i starten. Derfor er det uheldig for miljøet å ta bilen i bruk selv om du bare skal på en kort tur, mener forsker Rolf Hagman ved Transport økonomisk institutt. Foto: Lina Lundberg/Dagbladet Vis mer

Ifølge hans undersøkelser er det 50 prosent høyere CO2- og avgassutslipp de første fem kilometerne av bilturen.

Nesten halvparten småturer

Tall fra Den nasjonale reisevaneundersøkelse 2005 viser at småturene, det vil si turer på under fem kilometers grensen miljøvernminister Bjørnøy satte, utgjør en vesentlig del av bilkjøringen.

• 6 prosent oppga at de kjørte turer på mindre enn 1 kilometer daglig.

• 24 prosent sa de kjørte 1-2,9 kilometer daglig.

• 16 prosent kjørte mellom 3-4,9 kilometer hver dag.

• 20 prosent sa de kjørte mellom 5 og 9,9 kilometer hver dag.

I den totale sammenhengen utgjør den private bilbruken omkring 20 prosent av luftforurensingen. Derfor mener Hagman ved Transport økonomisk institutt at det faktisk spiller en rolle om vi velger sykkel- og gangsti fremfor bilveien når vi skal på en kort tur.- Bjørnøys utspill har betydning for lokale utslipp og den globale miljøpåvirkningen. Spesielt i byene hvor det er mye køkjøring og luftforurensing.

Latskapen vår forurenser mest

Skyver det over på oss

Frederic Hauge i mijøstiftelsen Bellona rister oppgitt på hodet av miljøvernministerens utspill.

Ikke fordi han mener utspillet er dårlig i seg selv. Det er bare det at han liker dårlig at miljøvernministeren etter hans mening skyver det moralske ansvaret over på oss andre.

Etter at regjeringen i forrige måned sa ja til bygging av gasskraftverk på Mongstad med full CO2-rensing først fra 2014, mener han Bjørnøy rett og slett prøver å få miljødebatten over på et annet spor.

- Dette er fin debatt for Bjørnøy å ha i stedet for at det stilles spørsmål ved SVs evne til å få i gjennom langsiktige, forutsigbare og strenge miljøpolitiske rammer for olje- og gassindustrien. Eller, for å si det sånn, du skal kjøre en del bil for å dekke for å dekke opp for gasskraftverk uten CO2-rensing, sier Hauge til Dagbladet.no.

Må besøke bestemor også

Og han fortsetter:

- I stedet for å foreslå politikk som virkelig monner, gjør hun miljøvern til mitt og ditt moralske spørsmål, noe det forsåvidt er, men som miljøvernminister har hun et større ansvar og større muligheter for å utrette noe positivt.

Bellona-lederen spør seg også om det å kjøre til nærbutikken strengt tatt er det verste man kan gjøre. Det finnes andre hensyn som også må tas, mener han.

- Det er bedre å kjøre til butikken og i tillegg få tid til å besøke bestemor eller trene småpikelaget, sier Hauge og etterlyser større satsing på miljøbiler.

- Jeg ser ikke at hun har gjort så mye for å sette opp flere ladestasjoner og gjøre det rimeligere for folk å velge miljøvennlige alternativ til bensinbilen. Under henne som miljøvernminister er det blitt 90 000 kroner dyrere å kjøre med biodrivstoff. Bjørnøy burde gjøre litt mer før hun retter den moralske pekefingeren, sier Frederic Hauge til Dagbladet.no.

<B>BEDRE Å BESØKE BESTEMOR:</B> Bellona-leder Frederic Hauge mener miljøvernministeren dytter det moralske ansvaret for å redde miljøet over på oss, mens hun selv ikke tar ansvar i regjeringen.
<B>MER AV DETTE:</B> Både Bellona og Transport økonomisk institutt etterlyser større satsing på miljøvennlige biler. Slik Petter Stordalen har gjort.
<B>BØR GÅ OG SYKLE MER:</B> Miljøvernminister Helen Bjørnøy mener vi må la bilen stå hvis vi skal på turer som er kortere enn fem kilometer.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling