– Latterlig fokus

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I mars ble det klart hvem som skulle få det ærefulle oppdraget å tegne Oslos nye praktbygg i Bjørvika, det nye Deichmanske hovedbibliotek og det nye Munch-museet. Sist uke ble forslagene til det nye Nasjonalmuseet vist fram.

- Erling Dokk Holm, du mener at vel så viktig som at de nye praktbyggene som planlegges i Oslo er lekre, er det faktum at de er åpne?

– I Oslo i dag stenger Deichmanske klokka fire på en fredag. Munch-museet det samme, mens Museet for samtidskunst og Nasjonalgalleriet henholdsvis klokka fem og seks. Det er en dårlig situasjon. En av de viktigste kriteriene for å kunne bruke et bibliotek, er at det er åpent. Åpningstid er viktig. Man må ha penger til mer enn å bare bygge. Man må drive. Også etter klokka fem.

– Hvorfor er dette viktig?

– Er det slik at man bare har lyst til å besøke disse kulturinstitusjonene lørdag formiddag? Nei. Hvis ikke disse nye kulturinstitusjonene holder åpent lenger enn til fem, er vi vitne til en sterk underutvikling av potensial. I Norge har vi høy sysselsetting. Folk flest er på jobb når museene er åpne. Ja, hvorfor skal man ha en annen åpningstid på Munch-museet enn på Oslo City?

– Hvorfor stenger de så tidlig?

– Det er knyttet til tradisjon. Også er det knyttet til budsjett. Disse kulturinstitusjonene har lavt driftsbudsjett og må prioritere. Kanskje er det en mulighet å åpne klokka 12 i stedet for 10? Kanskje er det en mulighet å skaffe til veie mer driftsmidler?

– Tror du det er en sammenheng mellom åpningstid og besøkstall?

– Absolutt. Munch-museet har hatt dårlige besøkstall. Årsaken til dette er manglende aktivistisk utstillingspolitikk. Hvis museene drifter som i dag, blir de mer som arkiver å regne, enn gallerier. Ser man på kulturinstitusjoner i Stockholm, København og London, så ser man at de fungerer utmerket godt til tross for at de er åpne når folk faktisk har tid til å besøke dem. Jeg kan ikke besøke noen kulturinstitusjon mellom ni og fem, men seinere. Så hvorfor får jeg ikke lov? Hvorfor er ikke Munch-museet åpent til 22? Platekompaniet har skjønt dette.

– Skjønt hva,

egentlig?

– At hele forbrukeratferden har skiftet radikalt i Norge fra 1980-tallet til i dag. Disse kulturinstitusjonene må ta samtida på alvor.

– Kan vi i verste fall oppleve at området i Bjørvika ligger dødt etter arbeidstid?

– Nå er Operaen en kjempesuksess også etter klokka fem. Og oppblomstring av restauranter og slikt i vil føre til at området lever. Men vi får et nytt Deichmanske som skal ligge mellom Operaen og Oslo S. Hvis det ikke holdes åpent også etter fem, vel, det blir for dumt. Egentlig er fokuset i disse dager helt latterlig. Det er ingen som bryr seg om hva disse kulturinstitusjonene driver med lenger, det er bare snakk om hvordan de ser ut.