Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Lavere fart i hele landet

80 km/t blir til 70. I tettbebyggelse blir det flere 30-soner. Veimyndighetene ønsker lavere fart på veiene, og de nye grensene skal prøves i Oslo og Vestfold denne sommeren. Farten skal ned for å redusere skadene ved trafikkulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Veidirektør Olav Søfteland ivrer for lavere fartsgrenser, og vil i løpet av kort tid legge fram for samferdselsministeren forslag som innebærer at Norge får Europas laveste fartsgrenser:

  • Generell fartsgrense på 70 km/t utenfor tettbygde strøk.
  • Veier som tåler 80 eller 90 km/t vil bli merket med disse fartsgrensene.
  • I tettbygd strøk blir fartsgrensen overveiende 30 km/t.

Prøvesommer

Veidirektør Olav Søfteland bekrefter overfor Dagbladet at det vil komme viktige forslag om nye fartsgrenser i nasjonal transportplan. Deler av denne planen skal legges fram 1. oktober. I vinter har flere veier hatt redusert hastighet. I sommer skal det samme prøves på E18 gjennom Vestfold.

Fra 18. juni settes fartsgrensene ned med 10 km/t på Norges mest trafikkerte vei. I sentrum av Oslo vil det innføres 30 km/t som generell fartsgrense.

Gjennomfartsveier i Oslo som tåler mer enn 30 km/t, vil bli skiltet. Karl Johans gate vil få 30 km/t, og Oslo kommune vurderer fartsdumper for å sikre at ingen kjører fortere.

Færre skader

Seksjonsleder Erik Thomassen ved Vegkontoret i Vestfold sier at kollisjonskreftene reduseres med 20 prosent hvis hastigheten senkes fra 80 til 70 km/t.

- For stor fart er altfor ofte en medvirkende årsak til alvorlige trafikkulykker, sier samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll til Dagbladet.

- Det er bakgrunnen for at veimyndighetene og politiet vil forsøke lavere fartsgrenser i den farlige sommertrafikken, sier han.

Om noen måneder får han på sitt bord forslag til generelt lavere fartsgrenser på alle norske veier.

Det kan bli en av høstens store samferdselspolitiske saker.

NAF kritisk

Norges Automobilforbund mener det nærmer seg noe helt molbosk å sette ned de generelle fartsgrensene.

- Det virker som om lavere fartsgrenser skal kompensere det enorme behovet for å bygge bedre og sikrere veier, sier informasjonsdirektør Egil Otter i NAF til Dagbladet.

- Myndighetene tror de kan løse alle problemer med lavere fartsgrenser og strengere straff. Men fartsgrensene må stå i forhold til veiens standard og trafikkmengde. Om bilistene mener at en fartsgrense er urimelig lav, blir vi bare en nasjon av lovbrytere. Sneglefart kan virke mot sin hensikt. Resultatet kan bli bilister som halvsovende bare sitter og holder i rattet, sier Otter.