MINDRE RISIKO: I perioden 2005-2011 er risikoen for å bli drept eller hardt skadd i trafikken redusert med 30 prosent. Tallene gleder Samferdselsministeren, som mener mye er de rødgrønnes fortjeneste.  Foto: John T. Pedersen/Dagbladet
MINDRE RISIKO: I perioden 2005-2011 er risikoen for å bli drept eller hardt skadd i trafikken redusert med 30 prosent. Tallene gleder Samferdselsministeren, som mener mye er de rødgrønnes fortjeneste. Foto: John T. Pedersen/DagbladetVis mer

Laveste dødstall på veiene siden 1954

Samferdselsminister Kleppa mener det er den rødgrønne regjeringas fortjeneste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) Rykende ferske tall fra Samferdselsdepartementet viser at i perioden 2005-2011 er risikoen for å bli drept eller hardt skadd i trafikken redusert med 30 prosent.

- Dette er gledelige tall, sier Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til Dagbladet.

Ikke godt nok Departementet har blitt mye kritisert for å ikke gjøre nok med trafikksikkerheten på de norske veiene. Nå mener Meltveit Kleppa at hun har grunn nok til å blidgjøre de ivrigste kritikerne.

- Tallene viser at trafikksikkerhetstiltak nytter. Siden 2005 har vi satt i gang en rekke tiltak rettet mot både veg, bil og fører, disse har hatt en stor effekt.

- Selv om risikoen for å havne i ei alvorlig trafikkulykke er kraftig redusert, skal vi ytterligere ned, og vi har allerede i 2011 innført fleire nye tiltak som skal hjelpe til med det, sier ministeren.

Nytt rustiltak Tiltak som er nye av året, er reduserte fartsgrenser, innføring av automatisk måling av gjennomsnittsfart og strengere prikkbelastningsordning, noe Meltveit Kleppa er overbevist om at vil ha en enda bedre effekt på trafikksikkerheten.

Likevel kan ministeren innrømme å være mest spent på et helt nytt tiltak som blir innført 1.januar 2012, som gjør Norge til det eneste landet i verden som innfører faste nedre grenser straffegrenser for andre rusmidler enn alkohol.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I praksis betyr dette at politiet vil få midler fra et revidert budsjett til innkjøp av hurtigutstyr som gir de muligheten til å teste personer på stedet om det er mistanke om kjøring under annen påvirkning enn alkohol, sier Magnhild Meltveit Kleppa.

Personer som er påvirket av narkotiske stoffer som feiler testen, kan da risikere samme straff som personer påvirket av alkohol. 

85 mistet livet i år Selv om Meltveit Kleppa er fornøyd med de ferske tallene, er de fremdeles ikke gode nok, mener hun. Sommermånedene er høysesong for trafikkulykker. I løpet av sommermånedene skjer det gjennomsnittlig mellom tre og fire alvorlige ulykker hver dag på norske veier. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå for årene 2007-2010. Bare hittil i år har 85 personer mistet livet i trafikken. 

Ministeren både tror og håper det ikke blir flere.

- Jeg tror flere ser at vi deltar i en stor dugnad, men det er viktig å være obs på fartsgrensene, kjøre rusfritt og bruke bilbelte. Det er tiltak som ikke koster noe for den enkelte.

- Tallene går ned, og tallene viser at færre ble drept i trafikkulykker i juni år sammenlignet med fjoråret. Faktisk må vi tilbake til 1954 for å finne tilsvarende lave tal, likevel; et tapt liv i trafikken, er et for mye, og kampen fortsetter, sier hun. 

- Kan ikke hvile nå Trygg trafikk er enige med ministeren om at de ulike trafikksikkerhetstiltakene har hatt stor effekt, men kommunikasjonssjef Kristin Øyen mener likevel at det er mye som gjenstår før Norge kan bli verdensledende innenfor trafikksikkerhet.

- Hvis man snur seg til Sverige, ser man en mye kraftigere reduksjon i samme periode, og disse tallene gir ikke Samferdselsdepartementet grunn til å hvile på laurbæra. Fortsatt gjenstår det tiltak som å få på plass midtdeler på veiene og å bedre sikkerhet for myke trafikanter. Dette blir ikke prioritert høyt nok, sier hun.

Trygg trafikk er positive til det nye rustiltaket på veiene, men mener det er viktig å påpeke at man må sørge for at politiet har nok ressurser til å gjennomføre nok kontroller.