Lavmelt skrik om oppmerksomhet

Slik vil Norge markere seg på «steroide-utstillingen» Expo 2010. Se 3D-video.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Om 17 dager starter det gigantiske omdømmesirkuset Expo 2010 i Shanghai. Norge har tro på maks oppmerksomhet til tross for en paviljong som ikke roper høyest.

«Et utstillingsvindu på steroider» har den blitt kalt. Når Verdensutstillingen åpner 1. mai i Shanghai i Kina, står 192 land klare for å kjempe om nye handelspartnere og fremtidige turister.

70 millioner besøkende er ventet i løpet av det halve året utstillingen varer. Med den ene paviljongen mer spektakulær enn den andre, de fleste utformet som gigantiske stål- og glasskonstruksjoner, kappes de mange nasjonene om mest mulig oppmerksomhet.

Begeistrede kinesereDen norske paviljongen har derimot en mer dempet fremtoning. Under en hvit takduk bølgende som hvite fjelltopper, strekker 15 limtrekonstruksjoner formet som tær seg oppover. «Powered by Nature» heter den lave og lavmælte paviljongen, som er arkitektkontoret Helen & Hards svar på utstillingstema «Bedre by, bedre liv».

Den norske Expo 2010-organisasjonen har stor tro på at Norges relativt lille paviljong ikke vil forsvinne i mengden.

— Den er helt annerledes enn de andre, og den har allerede fått mye oppmerksomhet i Kina på grunn av den innovative trebruken, forteller kommunikasjonsdirektør Philip Lote.

I et land som nesten utelukkende bygger i stål og betong, er den norske paviljongen trolig den største moderne trekonstruksjonen på over 50 år.

Late nordmennI paviljongen kan de besøkende vandre gjennom virtuelle fosser, kystlandskap, fjorder, en byskog og et arktisk landskap. På store TV-skjermer vises korte filmer om Norge. Mer enn 30.000 bilder og filmer er vurdert for å kunne plukke ut den mest flatterende fortellingen om norsk natur, nærings- og samfunnsliv.

— Expo 2010 er et gedigent omdømmeprosjekt. Vi har jobbet med å finne ut hva kinesere vet om Norge, hvilke feilaktige oppfatninger vi må justere og hvordan vi skal redusere risikoen for å virke skrytete, forteller Trond Nyman Aarre i Melvær&Lien Idé-entreprenør, som står for alt innhold i paviljongen.

I filmene vises derfor en rekke klipp av arbeidsomme og dedikerte nordmenn for å bøte på den visstnok utbredte oppfatningen at nordmenn ikke gidder å jobbe fordi vi er så rike.

Kongelig glansNorsk næringsliv vil bruke Expo 2010 til en storoffensiv mot det kinesiske markedet. Kronprins Haakon og flere regjeringsmedlemmer skal brukes som bruhoder for å få til møter med kinesiske beslutningstakere.

— Dette er en fantastisk mulighet til å vise fram norske løsninger, norsk natur, arkitektur og kultur, mener Henrik Madsen, styreformann i Norge på Expo 2010 og konsernsjef i Det Norske Veritas.

Sissel Kyrkjebø, Secret Garden, Trondheimssolistene og Trondheim Symfoniorkester samt dansegruppen Frikar er blant artistene som skal være med å skape blest om Norge i Shanghai.

En rekke norske bedrifter, organisasjoner og institusjoner har også booket plass til seminarer for å kunne promotere seg og sitt under det seks måneder lange arrangementet. (©NTB)