Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

«Le Concorde has crashed»

De danske SAS-pilotene Claus Brøgger og Mikael Gjørup ante at katastrofen var ute da de så en røyksøyle reise seg over Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Minutter seinere fikk de meldingen fra kontrolltårnet i cockpiten: - Le Concorde has crashed.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Brøgger og Gjørup ventet på avgang med flight SK1562 fra Charles de Gaulle til Oslo, like bak Air France-Concorden som styrtet.

- Først så vi røyksøylen reise seg, deretter fikk vi melding om at vi ikke fikk takse ut på rullebanen. Så kom meldingen om at Concorden hadde gått ned, sier Kaptein Brøgger. Han snakker med Dagbladet like etter at han landet på Gardermoen i går kveld.

Landingsforsøk?

- Vi måtte vente i over en time før flyplassen ble åpnet igjen. Da vi først fikk ta av, fløy vi rett over ulykkesstedet. Det var ingenting å se, bare kaos. Det var umulig å se at det var et fly som hadde styrtet, det var ingen synlige flydeler. For meg så det ut som om pilotene hadde forsøkt å lande på en annen flyplass fire kilometer fra Charles de Gaulle-flyplassen. Flyet lå bare 100 meter fra enden av denne flyplassen, sier Brøgger.

Sammen med annenpilot Gjørup bestemte han å ikke informere passasjerene som skulle til Oslo.

- Vi valgte å ikke fortelle det. Vi ville ha en rolig flight, og ville ikke gjøre passasjerer med flyskrekk urolige, sier Brøgger.

Hørte meldingen

Først da SAS-flyet landet i Oslo, fikk passasjerene vite om ulykken. Mange så overrasket ut i ankomsthallen på Gardermoen i går kveld.

En av passasjerene som visste hva som hadde skjedd, var Frode Arnesen fra Sandvika, som var på vei hjem fra en ukes ferie i Paris. Han satt på første rad i flyet, og overhørte «Le Concorde has crashed»-meldingen fra cockpiten.

- Men jeg visste ikke hvor alvorlig det var før vi kom til Gardermoen. Alt vi fikk vite var at rullebanen var stengt, og at vi måtte vente i flyet på ubestemt tid. Først etter halvannen time fikk vi ta av. Ombordpersonalet tok det veldig pent. Men vi så at de stakk hodene sammen og hvisket før avgang, sier Arnesen.

- Da vi kom hit, fikk vi vite at vi fløy rett over ulykkesstedet. Jeg er glad vi ikke fikk vite det før. Det hele er fryktelig, sier Arnesen.

- Det er grusomt, sier pilot Brøgger.

RYSTET: Kaptein Claus Brøgger og styrmann Mikael Gjørup ventet på avgang fra Charles de Gaulle-flyplassen med SK 1562.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media