Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Ledelsen gambler med sikkerheten

Pengene kommer først, mener ansatte. Så vingedel falle av. Flyturen fortsatte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I kjølvannet av gårsdagens flyulykke på Stord Lufthavn, der fire mennesker døde, rettes krass kritikk fra ansatte mot Aker Kværner-ledelsen, som har leid inn Atlantic-flyet til å fly dem mellom Stavanger, Stord og Molde. I går ble det kjent at BAe 146-200-maskinen tidligere har sklidd av rullebanen, og nå viser det seg at Aker Kværner-ansatte lenge har vært redde for å fly med Atlantic.

- Vingedel falt av

Rørlegger Helge Lindseth (30) pendler mellom Stord og jobben på Ormen Lange. På vei nordover i august ble han vitne til at en del av vingen falt av flyet.

- Vi kjørte helt til begynnelsen av rullebanen og måtte bruke full kraft for å ta av. Etter en stund hørte jeg et smell på venstre side og oppdaget at en del av vingen rett og slett hadde falt av. Kapteinen ble tilkalt og sa «Det er ikke bra, men det er ikke noe å bekymre seg for». Vi fikk ingen informasjon over høyttaleren om hva som hadde skjedd, forteller Lindseth og fortsetter:

- Da vi hadde landet, var det imidlertid stor oppstandelse, og kapteinen og mekanikere flokket seg rundt skadestedet. Likevel fløy flyet ureparert resten av dagen, sier Lindseth til Dagbladet.no.

Har slått alarm

En elektriker på Ormen Lange som har reist med ulykkesflyet hver 14. dag, sier de ansatte gjentatte ganger har slått alarm til egen ledelse om at flyet var i dårlig teknisk stand.

- Selv har jeg skrevet ni eller ti RUH-er (rapport om uønsket hendelse, journ.anm.) på flyenes tilstand, og vet om mange andre som har gjort det samme. Flyet har hatt problemer med å få ut flaps, problemer med bremser, og det har måttet sirkle rundt tårnet for å få avklart at landingshjulene er ute, sier elektrikeren til Dagbladet.no.

TOTALVRAK: BAe 146-200-maskinen fra Atlantic Airways var helt utbrent etter ulykken i går. Foto: 330-SKVADRONEN/SCANPIX
TOTALVRAK: BAe 146-200-maskinen fra Atlantic Airways var helt utbrent etter ulykken i går. Foto: 330-SKVADRONEN/SCANPIX Vis mer

Gjentatte ganger har han registrert en gass eller en damp i kabinen på ulykkesflyet.

- Vi har sett masse damp i kabinen. Sist vi landet på Gardermoen, fosset det gass eller damp ut av ventilasjonskanalene. Ikke vet jeg om dette er farlig eller ikke. Flere av lukene til oksygenmaskene er bare teipet fast og vil ikke virke hvis vi får bruk for dem. Vi får aldri noen forklaring på noen av problemene, flyet er støtt forsinket på grunn av «tekniske problemer», sier den Ormen Lange-ansatte, som velger å være anonym.

- Nei, navnet vil jeg ikke oppgi. Folk som har kommet med kritikk av ledelsen, har blitt tatt til side og truet med sparken før, sier elektrikeren og fortsetter:

- Det måtte en ulykke til. Nå må ledelsen våkne. Jeg kan få mange hundre underskrifter fra folk som har opplevd liknende tekniske problemer med flyet.

- Vil du fortsette å fly til og fra jobb nå?

- Jeg setter meg ikke på et Atlantic-fly igjen. Da kjører jeg heller bil til og fra Østlandet, sier elektrikeren.

Allmøte

Seinest i går ble de Ormen Lange-ansattes misnøye med flysikkerheten tatt opp på et allmøte. Aker Kværner skal også ha blitt gjort kjent med de ansattes bekymring gjennom tallrike RUH-er samt en mengde muntlige klager. Elektrikeren forteller at de ansattes kritikk på allmøtet i går ble avfeid av ledelsen.

image: - Ledelsen gambler med sikkerheten

- Prosjektlederen påsto at han ikke hadde hørt om dette, og ikke fått noen rapporter. Det er svært rart, med tanke på at flere av oss har sendt inn RUH-er, samt den generelle misnøyen med flyet blant oss som jobber her. Enten står han og lyver oss rett opp i ansiktet, eller så har rapportene aldri nådd fram til ledelsen, noe som er usannsynlig, siden både Aker Kværner og Hydro sier de tar RUH-rapporter svært alvorlig.

- Det er noen i ledelsen som sitter og vet at vi flyr i dårlige fly. Profitten går foran sikkerheten, sier den Ormen Lange-ansatte elektrikeren til Dagbladet.no.


- Helt pyton

Heller ikke rørlegger Helge Lindseth er imponert over ledelsen.

- Flysikkerheten er et hett tema blant oss Ormen Lange-ansatte, men det er helt pyton å klage, vi blir avfeid hver gang. Det paradoksale er at Aker Kværner satser veldig mye på HMS, men så bryr de seg ikke om at de ansatte flyr trygt.

- Hva tror du er grunnen til det?

- Når alt kommer til alt, er nok pengene viktigst, og Atlantic var vel det billigste anbudet de fikk. Det er for ille at menneskeliv skal gå tapt av den grunn, sier Helge Lindseth.

- Avviser ikke

Infosjef Alf Terje Myklebust bekrefter at ansatte har uttrykt misnøye.

- Jeg avviser ikke at det er kommet inn RUH-er om lufttransporten. Men folk har meninger om mangt og mye, og det er viktig å huske på at en situasjon kan oppleves veldig forskjellig av to forskjellige personer. Noen er mer vare for uvante lyder enn andre, for eksempel, sier Myklebust til Dagbladet.no og vil ikke kommentere gårsdagens allmøte.

- Jeg var ikke på møtet, og det er umulig for meg å svare på anonyme påstander.

- Men ville det ikke være ganske enkelt å få det på det rene hva som ble sagt, for eksempel fra prosjektlederen eller noen av de 300 andre som var til stede?

- Kanskje og kanskje ikke. Jeg vet ikke om jeg får tak i prosjektlederen nå. Dessuten har fokuset vårt i dag vært først og fremst på dem som ble utsatt for ulykken, og de pårørende, sier informasjonssjef Alf Terje Myklebust i Aker Kværner til Dagbladet.no.

- Dekk punkterer

En ansatt på Melkøya som ønsker å være anonym, forteller også om omfattende problemer med flyene fra Atlantic Airways.

- Det har vært stadige feil med flyene. Deler som detter av vingene, dekk som punkterer, skruer som mangler på deksel til motorer, og inventar som blir slått løs når flyene lander for hardt på Stord Lufthavn. Flyene har hatt store bremseproblemer, sier han til Dagbladet.no.

Nå vet han ikke om han tør fortsette i jobben.

- Jeg vil vurdere å be om å bli stasjonert i Stavanger, slik at jeg slipper å fly i disse flyene mer, sier han.

- Et meget sikkert fly

Verken norske eller danske luftfartsmyndigheter har mottatt rapporter om hendelser knyttet til ulykkesflyet.

- OY-CRG er et meget sikkert fly. Det var sist inne til inspeksjon i mars i år, og da fant vi ingen mangler overhodet. Det samme var tilfellet på forrige kontroll, for to år siden, sier kommunikasjonsmedarbeider Tina Larsen i det danske Luftfartsværket til Dagbladet.no.

SÅ VINGEDEL FALLE AV: Helge Lindseth (30), rørlegger på Ormen Lange.