Legemiddelindustrien «bøtelagt» for 1,5 millioner

Legemiddelindustrien måtte i løpet av 2003 ut med 1,5 millioner kroner i gebyrer for bruk av ulovlig reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rådet for legemiddelinformasjon behandlet i fjor 26 saker som gjaldt mistanke om brudd på markedsføringsreglene, skriver Dagens Medisin. Rådet ble opprettet i 2001 av Den norske lægeforening og Legemiddelindustriforeningen (LMI) for å overvåke reklame for legemidler.

Legemiddelfirmaet AstraZeneca måtte ut med 175.000 kroner for sin markedsføring av legemiddelet Atacand. AstraZeneca er også to ganger tidligere ilagt gebyr for bruk av det samme reklamemateriellet, og dermed har saken totalt kostet firmaet 425.000 kroner.

Kommunikasjonsdirektør i AstraZeneca, Mona Strøm Arnøy, sier til Dagens Medisin at de tre sakene har dreid seg om det samme produktet, men er separate og ikke har noe med hverandre å gjøre.

Rådet for legemiddelinformasjon mottok i fjor fem klager på legemiddelfirmaet Pfizer, noe som kostet firmaet 320.000 kroner.

- Dette har nok noe å gjøre med at vi er størst, 50 prosent større enn neste firma, og har flere legemidler på markedet, sier medisinsk direktør Sverre Mæhlum i Pfizer til Dagens Medisin.

Glaxo-SmithKline (GSK) ble ilagt 125.000 kroner i gebyr som følge av en pressemelding fra Apokjeden om at Zyban skulle selges til sterkt reduserte priser på KOLS-dagen. Legemiddelfirmaene AstraZeneca, Allergan og Schering Plough fikk alle tre klager hver, mens ingen klagde på MSD.

Færre saker

I 2003 behandlet rådet for legemiddelinformasjon 26 saker, mot 43 året før. 22 av sakene ble klaget inn av legemiddelindustrien selv, to av leger og to av Legemiddelverket. Hittil i år har rådet behandlet ti saker.

- Variasjonen i antall klager er innenfor det som kalles normalt. Typen saker er omtrent som tidligere, men mye tid blir brukt på kompliserte saker som gjelder sammenlignende reklame, sier rådgiver Lars Alnes i LMI. (.NTB)

(NTB)