Legemiddelindustrien «bøtelagt» for 1,5 millioner

Legemiddelindustrien måtte i løpet av 2003 ut med 1,5 millioner kroner i gebyrer for bruk av ulovlig reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Rådet for legemiddelinformasjon behandlet i fjor 26 saker som gjaldt mistanke om brudd på markedsføringsreglene, skriver Dagens Medisin. Rådet ble opprettet i 2001 av Den norske lægeforening og Legemiddelindustriforeningen (LMI) for å overvåke reklame for legemidler.

Legemiddelfirmaet AstraZeneca måtte ut med 175.000 kroner for sin markedsføring av legemiddelet Atacand. AstraZeneca er også to ganger tidligere ilagt gebyr for bruk av det samme reklamemateriellet, og dermed har saken totalt kostet firmaet 425.000 kroner.

Kommunikasjonsdirektør i AstraZeneca, Mona Strøm Arnøy, sier til Dagens Medisin at de tre sakene har dreid seg om det samme produktet, men er separate og ikke har noe med hverandre å gjøre.

Rådet for legemiddelinformasjon mottok i fjor fem klager på legemiddelfirmaet Pfizer, noe som kostet firmaet 320.000 kroner.

- Dette har nok noe å gjøre med at vi er størst, 50 prosent større enn neste firma, og har flere legemidler på markedet, sier medisinsk direktør Sverre Mæhlum i Pfizer til Dagens Medisin.

Glaxo-SmithKline (GSK) ble ilagt 125.000 kroner i gebyr som følge av en pressemelding fra Apokjeden om at Zyban skulle selges til sterkt reduserte priser på KOLS-dagen. Legemiddelfirmaene AstraZeneca, Allergan og Schering Plough fikk alle tre klager hver, mens ingen klagde på MSD.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.