Legger lokk på kritisk rapport

Utdanningsminister Kristin Clemet vil ikke offentliggjøre OECD-rapporten som refser regjeringens skole- og familiepolitikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Rapporten setter regjeringens kontantstøtte i kritisk lys, fordi den ikke hjelper de svakeste barna. Særlig får de nasjonale prøvene gjennomgå, der rapporten heller foreslår et lavere tempo før man ser hva slags effekt de har, skriver Dagsavisen.

Dette forslaget er stikk i strid med Clemets og Høyres argumenter i valgkampen om de nasjonale prøvene som nødvendige verktøy i forbedringen av norske skoler. Den påståtte dårlige tilstanden blir også konkret avblåst med en solid godkjennelse i rapporten.

Rapporten finnes

Det er Dagsavisen som har fått tilgang til konklusjonene i rapporten "Likeverd i Utdanning" ("Equity in Education"), som utdanningsministeren hevder å ikke ha kjennskap til.

- OECD-rapport. Nei, det har jeg ikke hørt noe om. Det vet jeg ingenting om. Det må ligge langt fram i tid, svarte Kristin Clemet da Dagsavisen konfronterte henne.

OECD-kilder sier rapporten ble avsluttet i juni, og at departementets postliste viser at rapporten ble mottatt 5.juli. OECD har ennå ikke fått svar fra utdanningsdepartementet i Norge om faktafeil i rapporten, noe som skal være praksis i forhold til alle land. OECD kan derfor ikke ferdigstemple rapporten.

Kristin Clemets statssekretær, Helge Ole Bergesen, sier at departementet ikke har mottatt rapporten fordi den ikke er ferdig, skriver Dagsavisen. Han regner med at OECD offentliggjør rapporten etter en forsinkelse fra deres side. Og dermed svarer han det motsatte av det departementets postliste viser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv ansatte i OECD er forundret over at Utdanningsdirektoratet avlyste en planlagt konferanse på Hamar i oktober om den kritiske OECD-rapporten. Begrunnelsen som ble sendt ut til deltakerne gikk ut på at OECD-rapporten ikke ville bli ferdig i tide.

Argumentene ikke holdbare

Kontantstøtten er et av punktene som får mest kritikk i rapporten. Barnehagene blir betraktet som et viktig lærings- og integreringssted for barn fra innvandrerfamilier og familier med lave inntekter, men rapporten understreker at kontantstøtten hindrer denne utviklingen. En konsekvens er at mange barn blir satt utenfor det norske samfunnet.

Clemets prestisjeprosjekt, de nasjonale prøvene, får så hatten passer. Rapporten råder regjeringen til å teste ut ordningen dersom resultatene blir tatt i bruk på en fornuftig måte. Rapporten legger vekt på at ordningen ikke bør utvides før man har sett virkningen og effekten av de nasjonale prøvene som har blitt gjennomført. OECD er sterkt kritiske til det negative fokuset ved offentliggjøringen av resultatene, og at det hindrer en heldig skoleutvikling.

Og den norske skolen står det heller ikke dårlig til med, noe Clemet og Høyre har hevdet under hele valgkampen. Rapporten "All" viser at norske 25-åringer ligger i verdenstoppen når det gjelder lesing. Norsk skole blir tydelig godkjent i OECD-rapporten.

HODLER RAPPORTEN HEMMELIG?: Utdanningsminister Kristin Clemet (H) hevder hun ikke har kjennskap til OECD-rapporten som har ligget to måneder i departementet hennes.