KRITISERES: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).
Foto: Morten Holm / SCANPIX
KRITISERES: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp). Foto: Morten Holm / SCANPIXVis mer

- Legger opp til 20 prosents økning i klimagassutslippene

Natur og ungdom mener samferdselsminister Liv Signe Navarsete villeder om klima i Nasjonal transportplan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no) Natur og ungdom mener samferdselsminister Liv Signe Navarsete villeder om klimagassreduksjoner i Nasjonal transportplan.

Forslaget til Nasjonal transportplan vil gi en reduksjon i klimagassutslippene på mellom 2,5 og 4 millioner CO2-ekvivalenter i perioden 2010 - 2019, hevdet Navarsete på pressekonferansen i dag.

- Det er en snodig framstilling, sier nestleder i Natur og ungdom, Ola Elvevold.

- Utifra utslippsmålene for prosjektene og tall for ventet trafikkvekst har vi regnet ut at vi i beste fall vil få en økning i klimagassutslippene fra trafikk på 8,7 prosent — i verste fall på 21,4 prosent, sier nestleder i Natur og Ungdom, Ola Elvevold, til Dagbladet.no.

Liv Signe Navarsete bekrefter overfor Dagbladet.no at tallet regjeringen opererer med er i forhold til prognosene, og ikke i forhold til dagens nivå.

- Det er i forhold til nivået som ville ha vært i 2020 dersom det ikke blir gjort tiltak, sier Navarsete i en kommentar til Dagbladet.no.

- Natur og ungdom har regnet ut at utslippene rent faktisk vil øke med denne planen?

- Det er deres ord som de må stå for. Vi har et annet fokus, sier Liv Signe Navarsete.

- Målet kan jo ikke bare være å stagge veksten, det må jo være reelle utslippskutt i veitrafikken. Det får man ikke til med den planen her, sier Elvevold i Natur og ungdom til Dagbladet.no.

- Men er det riktig å si at økningen kommer som følge av transportplanen, når man vet at trafikkøkningen er et resultat av befolkningsvekst?

- Planen har et klimamål, men der er en rekke prosjekter i planen som legger til rette for trafikkvekst, sier Elvevold, og viser til gang- og sykkelveier og jernbaneutbygging kontra flere firefelts motorveier.

- Vekst i biltrafikken er ikke noe som må komme, det er et politisk valg. Det er mulig å lage en plan som kutter utslipp ved å få folk over på kollektivtrafikk, sier Elvevold i Natur og ungdom.