Legger skylda på SAS

Bombardier hevder SAS er alene om Dash 8-trøbbel. - Man kan undre seg over vedlikeholdet, sier kanadisk flyselskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Den kanadiske flyprodusenten Bombardier har uttrykt skuffelse over at SAS har besluttet å sette alle sine Dash 8 Q400-fly på bakken for godt.


- Landingsutstyret er trygt. Absolutt. Se på andre flyselskap, de har ingen problemer, sier talsmann for Bombardier, Marc Duchesne
til kanadiske The Gazette.

- Andre følger våre råd

Han påpeker at andre flyselskap lytter til hva Bombardier har å si om vedlikehold og inspeksjon av utstyr, uten at han med det vil påstå at SAS slurver med vedlikeholdet.

- Nei, jeg sier ikke det, siterer den kanadiske avisa.

Avisa The Globe and Mail intervjuer presidenten i flyselskapet Porter, som har fire Dash 8-fly i sin flåte og venter på seks til.

- Q400 har vært pokker så bra

- Sikkerhet er vår høyeste prioritet. Q400-flyet har vært pokker så bra for oss, og jeg ville ikke nølt med å gå om bord i flyet, sier Porter-president Robert Deluce som serverer SAS følgende stikk:

Legger skylda på SAS

- Det er lett å skylde på produsenten, men man kan undre seg over vedlikeholdet.

SAS er i dialog med Bombardier om et foreløpig pengekrav på 500 millioner kroner som kompensasjon for tap i kjølvannet av nødlandingene i Aalborg og Vilnius for noen uker siden.

SAS har allerede sagt at kravet vil bli høyere, etter lørdagens Dash 8-nødlanding på Kastrup. Det var tredje hendelse på sju uker med Dash 8.

- Vi er svært skuffet over SAS. De har tatt denne avgørelsen før den siste ulykken er etterforsket. Q400 brukes av flyseslskaper over hele verden og er er svært pålitelig fly, sier talsmann for flyfabrikken Bombardier John Arnone til kanadiske CTV News.

- Konstruksjonsfeil, parerer SAS

SAS tar kraftig til motmæle etter antydningen om at Dash 8-skandalen er et SAS-problem.

- Hvis man ser på havariene i Aalborg og Vilnius, slår havarikommisjonen klart fast at det er snakk om en konstruksjonsfeil, sier informasjonssjef i SAS-konsernet Bertil Ternert til Dagbladet.no.

Han understreker at granskerne avviser at det er snakk om manglende vedlikehold eller et serviceproblem.

- Vi har ikke lenger tiltro til førstegenerasjonen av Q400-flyene som vi har i vår flåte. Det har ikke kundene våre heller, påpeker Ternert.

SAS-direktøren forteller at selskapet har samarbeidet med Bombardier om å finne bedre løsninger for Dash 8 Q400-flyene.

- Vi har foreslått modifiseringer og har dermed bidratt til at den nye generasjonen Q400-fly har bedre kvalitet enn de gamle, sier han.

NOK EN GANG:</B> Et Dash 8-fly fra Bergen hadde tøff landing på Kastrup på lørdag.