NYE KLOSSER: Lego vil satse på jenter med sin nye leketøysserie. Foto: PR.
NYE KLOSSER: Lego vil satse på jenter med sin nye leketøysserie. Foto: PR.Vis mer

Lego satser på jenter

Med nye klosser og et stort markedsføringsbudsjett skal leketøysgiganten nå bygge plastklosser for pikerom.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lego har i mange år gjort flere forsøk på å fange jentenes interesse, men for mange har de små plastklossene vært forbeholdt gutters lek og fantasi.

Nå vil klossegiganten gjøre et nytt forsøk. En ny leketøysserie med dukker og utstyr har fått navnet «Lego Friends». Og på mandag lanseres serien i Storbritannia med et markedsføringsbudsjett på over 240 millioner kroner.

- Dette er den mest betydningsfulle strategiske trekk vi har gjort i et tiår, sier Legos toppsjef, Jørgen Vig Knudstorp til finansnettstedet Bloomberg.

- Vi vil ha fatt i den andre halvparten av verdens barn, fortsetter han.

På nyåret havner også de ny klossene i USA, og noen måneder senere er det ventet at klossene skal nå våre breddegrader.

Slitt med røde tall De nye klossene er ment for små damer fra fem år og oppover. Ifølge Bloomberg lanseres det 23 forskjellige produkter i dukkeserien, og selskapet har brukt fire år på utvikle lekene.

Lego har i flere år slitt med dårlige resultater, men har de siste årene klart å snu røde tall til solide overskudd. Satsning på leker knyttet til store filmsuksesser er en del av forklaring.

- Forsterker kvinnelige stereotyper Selskapet har siden 2006 økt overskuddet med over 100 prosent, og ifølge Bloomberg solgte selskapet plastklosser for én milliard dollar i USA ifjor.

Det er ikke sikkert den nye klossene blir en suksess på pikerommet. Mange mener serien er med på å forsterke kvinnelige stereotyper, ifølge nettstedet.