- Lei opplevelse

Avdelingsoverlege Pål Madsen beklager at Eliassen har hatt en slik opplevelse av 113.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Men jeg vil ikke innrømme noe av kritikken før saken er ferdig utredet, sier Madsen som er avdelingsoverlege ved Ambulanse/AMK-avdelingen ved Ullevål sykehus. Han bekrefter at sentralen har mottatt en klage, og at han har snakket med Eliassen og hennes advokat. Ut over det er han sparsom med kommentarene.

- Utredningsarbeidet er kommet altfor kort til at jeg kan si om vi har sviktet vår oppgave. Først må vi få alle faktaene og kommentarene på bordet. Ettersom klagen involverer så mange instanser og personer, tar det tid, sier Madsen.

Han bekrefter at gynekologisk avdeling ved Ullevål sykehus på eget initiativ ba AMK undersøke saken før klagen fra Eliassen kom.

- Det valgte vi å gjøre fordi pasienten hadde gitt uttrykk for at hun ikke ble håndtert tilfredsstillende, sier Madsen.

Hva som ble sagt og ikke sagt da Trine Braseth ringte 113, ønsker han ikke å gå inn på.

- Men på generelt grunnlag vil jeg understreke at et menneske som er i en nødssituasjon, uansett hva slags menneske det er, skal bli møtt med seriøsitet. Å ta imot nødmeldinger er en krevende jobb. Det finnes likevel ingen unnskyldning for ikke å møte alle som ringer 113 med respekt og høflighet, sier Madsen.

To dager før Maria Eliassens møte med norsk helsevesen, ble Marit Janson funnet død i båthavna på Sauda. Natta før hadde en nabo ringt politiets nødnummer og meldt at en kvinne ropte om hjelp fra havnebassenget. Politiet rykket ikke ut. Madsen avviser at det er likhetstrekk mellom de to historiene, og at de er uttrykk for en ukultur ved nødmeldingssentralene.

- Vi har helt andre oppgaver å ivareta enn politiet. Generelt vil jeg si at våre ansatte gjøre en kjempeinnsats for å møte de 32000 meldingene vi får årlig, sier Madsen.