Supplybåter ved kai i Stavanger. Foto: Iván Kverme. 
Supplybåter ved kai i Stavanger. Foto: Iván Kverme. Vis mer

Leier seg ut til gamle arbeidsgivere

 – At folk sies opp betyr ikke at arbeidsmengden er mindre, sier Geir Hjelle til Finansavisen. Sammen med tidligere rederiansatte etablerer han nå støttetjenester for den maritime næringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


(Finansavisen): – Vi har startet egen butikk ja. Vi skal beskjeftige oss med det vi kan. Assistanse til rederier, organisasjoner og maritime bedrifter som kan ha bruk for oss, sier Geir Hjelle. til Finansavisen.

Sammen med tidligere ansatte i Farstad Shipping og andre rederier har han startet opp Maritime Support Group (MSG), som skal tilby et bredt spekter av støttefunksjoner til den maritime næringen. Det var Sunnmørsposten som først skrev om saken.

For selv om en rekke bedrifter må kvitte seg med ansatte på grunn av krisen i offshore, er det fortsatt behov for å få løst arbeidsoppgaver.

De har samlet sammen en arbeidsgjeng med bred kompetanse. Fra teknisk assistanse, jobb med nybygg eller konvertering, støtte til verft, operativ drift til teknisk kjøp, HR og kvalitetssikring på land og sjø.

Verden rundt

– Vi arbeider lokalt, men tenker internasjonalt. Det kan vi gjøre med hovedkontor i Ålesund, crew i Kristiansand og representasjon i Aberdeen. Vi Fant ut at vi har faglig god spredning og vi har en geografisk spredning til folk over hele verden, sier Hjelle til Finansavisen.

Han forteller at de har knyttet til seg folk som jobber for dem i blant annet Melbourne, Singapore, Manila, Lisboa og Rio de Janeiro.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er folk vi har jobbet med og kjenner som tidligere kolleger og samarbeidspartnere. Vi dekker slik de store fagfeltene og kan gå i hele bredden lokalt og internasjonalt, forklarer han til Finansavisen.

Men selskapet er startet med tanke på lokale bedrifter på Vestlandet. Men den maritime klyngen er i aller høyeste grad internasjonal, og oppdragene vil bli lokale og internasjonale.

– Offshorerederi bygger ned aktiviteten, legger skip i opplag og sier opp folk. En skulle tro det førte til mindre arbeid på landsiden, men det blir derimot mye mer arbeid på færre folk. Det er et forferdelig press på folk inne i rederiene. Samtidig er det flere rederier og serviceselskaper som bygger seg opp innen de maritime næringer, med brønnbåter og innenfor oppdrett, forklarer han videre.

Dermed blir det også en del nye bedrifter med betydelig voksesmerter, ifølge Hjelle.

– Det vi ser er at vi kan komme inn og ta unna toppene. Vi kan ta på oss spesielle oppdrag eller gi støtte innenfor krevende fagområder. Og så har vi mye folk vi kjenner rundt omkring med ledig kapasitet.

Selskapet er rimelig ferskt, og fikk først organisasjonsnummer i forrige uke.

– Vi har begynt å få en del forespørsler og oppdrag og har fått en god del å gjøre. Så vi har god tro, sier han til Finansavisen.

Flere økonominyheter

Marine Harvest vil sikre seg eiendeler i Canada
Ferske solnyheter fra Scatec Solar