GODE TIDER: Ole Sauer sier seg fornøyd med en omsetningsvekst på 50 prosent. Foto: Jollyroom.
GODE TIDER: Ole Sauer sier seg fornøyd med en omsetningsvekst på 50 prosent. Foto: Jollyroom.Vis mer

Lekebutikk økte salget med 338 millioner

Nordens største digitale lekebutikk økte omsetningen med 50 prosent i fjor.

(Finansavisen): Ole Sauar, adm. direktør og gründer i Jollyroom, gikk hardt ut i Finansavisen i 2016, da han uttalte at selskapet skulle nå milliardomsetning i 2017. Fasiten viser at omsetningen endte på 1.013 millioner svenske kroner i fjor, en økning fra 675 millioner svenske kroner i 2016.

- Helt fra starten bygget vi virksomheten med planer om at det skulle bli stort. Vi valgte litt overdimensjonerte systemer fra dag én, som vi nå drar nytte av. At mye av markedet flyttes til netthandel, åpner naturligvis også muligheter for oss, sier Sauar til Finansavisen.

Driftsresultatet endte på 28 millioner svenske kroner i fjor, en økning fra 12,2 millioner i 2016.

En fersk rapport fra PostNord viser at like over seks av ti nordmenn oppgir at de handler på nett hver måned. De mest populære varene å handle på nett er klær og sko. Ifølge samme rapport handlet den nordiske befolkningen for 202,8 milliarder kroner på nett i fjor, skriver Finansavisen.

Jollyroom ble grunnlagt i 2011 og selger baby- og barneutstyr på nett i Sverige, Norge, Finland og Danmark. I løpet av kort tid åpner selskapet nettbutikk i Tyskland. På sikt er målet å bli ledende i Europa.

I Norge omsatte Jollyroom for 295 millioner norske kroner i fjor, en økning fra 195 millioner i 2016.

- Det norske markedet preges av tøff konkurranse, det er for mange aktører i forhandlerleddet og mange som taper penger, derfor er vi svært fornøyde med en så sterk vekst, sier Sauar til Finansavisen.

Sauar eier selv 62,5 prosent av selskapet, mens mediekonsernet Egmont kontrollerer resten.

​Andre økonominyheter:​
Myrseth: Ingen andre kan varte opp med slike nøkkeltall
​Anbefaler ti aksjer