Lekeland Tyskland

BERLIN (Dagbladet): De tyske sosialdemokratenes brakseier var et resultat av et dypt ønske blant tyskerne om forandringer - etter 16 år med Helmut Kohl. Velgerne ville ikke bare ha nye ansikter, men en annen politikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gerhard Schröder er engasjert når han - med erfaringer fra sin egen lutfattige bakgrunn - understreker behovet for å trenge ut av arbeidsløshetens onde sirkel. Under valgkampen gjentok han at muligheten til utdanning ikke skal avhenge av tykkelsen på pappas og mammas pengepung. Han ble trodd når han framstilte seg som framtidskansleren. Helmut Kohl tapte fordi han aldri kom lenger enn til å snakke om hva han hadde utrettet.

  • Det knytter seg store forventninger til maktskiftet. Arbeidsløse håper på en ny start. I det tidligere DDR venter millioner at samlingen av Tyskland skal bli en realitet for alle. Ungdommen forventer at de tilbys framtidsperspektiver, de gamle sikkerhet for trygder og pensjoner. Schröder overtar styret i et land som på folkemunne spøkefullt kalles «Lekeland Tyskland» («Freizeitspark Deutschland»). Betegnelsen er myntet på et land der sansen for å nyte har avløst den gamle dyden å yte. Et annet hyppig benyttet uttrykk er «Feierabend» («frikveld»). For publikum betyr dette «stengt, prøv igjen i morgen».
  • Tyskland er fullt av paradokser. Landet er stolt over sine industriprodukter. Tyske biler og maskiner er symboler på kvalitet og modernitet. På den annen side er Tyskland slående gammelmodig. Tyske skolebarn blir forundret når de opplever skandinaviske jevnaldrende som betrakter Internett og mobiltelefonabonnement som en selvfølge. En tysk skoleelev håper på en lærlingplass, for deretter å innta sin plass i sitt lille hjørne av bedriften - og bli der.
  • Tysklands styrke i årtier er samtidig landets problem for framtida. Landet befinner seg på mange måter fortsatt i den seinindustrielle fasen, der tjenesteyting, service og fleksibilitet ennå er fremmedord. Den nye informasjonsteknologien blir tatt i bruk av de få. I neppe noe annet vesteuropeisk land håndheves lukningsvedtekter og grensene mellom ulike profesjoner så rigid.
  • Dette vil Schröder endre. For Kohl har det vært umulig. Tyske fagforeninger er konservative. De har motsatt seg alle utspill som kunne oppleves som trusler mot egne interesser. De har lenge gitt blaffen i de arbeidsløse og voktet rettighetene til dem som har hatt en jobb. Schröder kan greie å få til resultater - både modernisering og nye arbeidsplasser - ved at han får med seg de fagorganiserte. Hans styrke ligger i kontakten med både fagorganiserte og arbeidsgivere.
  • Når tyskernes nye kansler tar fatt, vil han ikke møte sterkest motstand fra sine sannsynlige regjeringspartnere i miljøpartiet De Grønne, men fra tradisjonelle sosialdemokrater. Da han før valget knyttet til seg den partiløse datagründeren Just Stollmann (43) som framtidig næringsminister, ble det uro i rekkene. Stollmann provoserte da han uttalte at kostnadene ved velferdssamfunnet er blitt «et fengsel for gjennomsnittsborgeren». Han tok til orde for privatisering av for eksempel pensjonene. Det var som å banne i kirken i et land der fagorganiserte har tariffestet rett til fri for å dyrke sine interesser - uansett om dette er å studere data eller drive med rosemaling.
  • Flere og flere tyskere forstår at fritidsparken har sine begrensninger. Men motstanden mot endringer er sterk.

På min reise i går med den ellers supermoderne ICE-ekspressen mellom Bonn og Berlin, opplevde jeg noe som illustrerer hvilke problemer Schröder får å hanskes med. Vannet forsvant i restaurantvogna. Alt salg ble innstilt. Spørsmål fra reisende om de kunne få kjøpt med seg i hvert fall en flaske mineralvann eller en sjokolade for den fem timer lange reisen, ble besvart med et kontant nei. Begrunnelsen var at betjeningen hadde forbud mot å selge så mye som en innpakket sjokolade så lenge de ikke hadde vann. Da svaret avledet nye spørsmål, slo kelneren bryskt av lyset og stengte hele sjappa.

- Velkommen til framtidsbedriften Deutsche Bahn AG, ironiserte en medreisende. «Feierabend»-samfunnet stikker dypt.