Tøff bransje:  Leketøygrossistene har slitt i motbakke de siste årene.
Tøff bransje: Leketøygrossistene har slitt i motbakke de siste årene.Vis mer

Lekende vanskelig i leketøysbransjen

Barn mister interessen for leketøy i stadig yngre alder. Leketøysgrossisten Simba-Dickie Nordic har tapt 100 millioner kroner på tre år, mens to store konkurrenter har avviklet driften.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Leketøysgrossisten Simba-Dickie Nordic (SDN) selger merkevarer som Majorette, BIG - Bobby Car, Steffi- og Evi-dukker, Dickie-biler og en rekke Disney-produkter til norske og svenske leketøysbutikker. Omsetningen har sunket markant de siste tre årene, og i fjor var fallet på 19 prosent, skriver Finansavisen.

- Den største utfordringen for leketøysbransjen er konkurranse fra elektroniske artikler som mobiltelefoner og nettbrett. Nettsalg fra utlandet er også en trussel vi ser både i Norge og Sverige. I tillegg har lekealderen på barnet gått ned til 7—8 års alder, sier Carina Stordalen, daglig leder i SDN, til avisen.

I tillegg til en generell nedgang i markedet som følge av lavere lekealder enn tidligere, fikk det i fjor en effekt på omsetningen at en dansk aktør har overtatt distribusjonen i Danmark.

Valutasmell Driftsresultatet i SDN ble kraftig forbedret men endte likevel på minus 1,3 millioner kroner i regnskapsåret som ble avsluttet 30. april 2015. Resultatet før skatt viste minus 17,1 millioner.

?- Årsaken til det negative resultatet i 2014/15 er valutatap, da vi har hatt stor leverandørgjeld til våre søsterselskaper. Dette er poster som er bokført med en valutakurs helt ned i 6,1 dollar, forklarer Stordalen overfor Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men tapene var enda høyere i de to foregående årene. Til sammen har dere tapt 100 millioner kroner de siste tre årene?

- De to foregående årene ble det foretatt opprydding helt tilbake til 2006. Det har vært store tap på kunder, det har vært varereturer som ikke har vært bokført, det har vært varekjøp balanseført som forskuddsbetalte varer og aldri kostnadsført. Dette er føringer som skulle vært foretatt løpende fra nesten ti år tilbake, sier Stordalen, som har ledet SDN siden mars 2013.

Store grossister avviklet Det er ikke kun SDN som har merket endringene i leketøysmarkedet og slitt med negative resultater de siste årene. To av de aller største leketøysgrossistene ble lagt ned i 2015, skriver Finansavisen.

Ved utgangen av 2015 ble Norstar (eid av danske Top Toy) lagt ned. Norstar oppnådde et lite overskudd i 2014, men gikk med underskudd i de tre foregående årene og har opplevd synkende omsetning. Norstar har hatt store merkevarer som Barbie og Fisher Price i sitt sortiment.

Svenskeide Scanditoy avviklet driften i januar 2015 etter fire år med underskudd. 2014 ble avsluttet med et tap på 12,3 millioner kroner før skatt av en omsetning på 70 millioner.

- Scanditoy hadde et betydelig varelager som ble solgt ut i forkant av nedleggelsen. Dette bidro til at faghandelen i Norge og Sverige handlet på billigsalg fra Scanditoy. SDN har sammenlignbare varer, og følgelig har også dette påvirket vår omsetning, sier Stordalen til Finansavisen.