Leker med Shakespeare

BERLIN (Dagbladet): Med Kenneth Branagh til stede handler det ofte om to personer: Kenneth Branagh og William Shakespeare. Førstnevnte byr nå på dikteren i musikalform.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg kan takke Will for en rekke jobber, sier en jovial Branagh i Berlin. På filmfestivalen vises «Love's Labour Lost» - som får tittelen «Danser med Shakespeare» på norsk - utenfor konkurranse, men skuespilleren og regissøren er bare glad for å få vise sitt verk.

Det er en leken versjon av skuespillet om fire herrer som sverger å holde seg vekk fra kvinner og tøv i tre år, men som selvsagt forelsker seg - med forviklinger til følge. Branagh både spiller og står bak kamera, han boltrer seg i dansenumre og hederskronte melodier av bl.a. Cole Porter, George Gershwin, Irving Berlin og Jerome Kern. Og han svinger seg ikke bare med Shakespeare; filmen kryr også av referanser til klassiske filmer, som for eksempel «Casablanca». Briten har villet hylle også disse.

Absolutt alvor

- Jeg elsker disse sangene, sier Branagh.

- De står også godt til temaet i stykket, og det er så lenge siden vi har sett musikal på film. Derfor har vi laget denne. Hver enkelt sang fant sin naturlige plass i helheten. Hvis noen tror at vi ikke tar Shakespeare på alvor, så får vi si at vi med stort alvor gikk inn for å ha det moro.

Skuespillerne Alicia Silverstone og Natascha McElhone er med i prosjektet. Silverstone som spiller prinsesse, fikk tre uker til å øve inn elegante sang- og dansetrinn. De utgjør et flerkulturelt lag der oppe på podiet. Dikterens originaltekst er beholdt og bevart i all parkettvalsen. Men det er nå Branagh det dreier seg om:

- En forhåpentlig suksess for denne og andre moderniseringer av Shakespeare betyr ikke at folk går lei av teateroppsetningene. Tvert imot, tror jeg. Da vi laget «Stor ståhei for ingenting», strømmet folk til det samme stykke på scenen.

Må være godt

- Uansett hva du gjør er poenget å gjøre det godt, fortsetter Branagh.

- Man må ha en god følelse for stykket for å kunne nærme seg det. Om det er nødvendig å popularisere en sånn dikter, har jeg egentlig ikke noe syn på. Mannen har imidlertid ingen planer om å lage glamrockversjonen av noe Shakespeare-skuespill.