Leker seg rike

Disse guttene i 20-årsalderen har blitt millionærer foran dataskjermen. Etter at de laget dataspillet «Joint Strike Fighter» har de blitt kjendiser i en bransje i enorm vekst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På to år har verdien på guttenes selskap, Innerloop, steget til mellom 70 og 80 millioner kroner.

- Vi tenker ikke så mye på pengene. Det som betyr noe for oss er at folk liker spillene våre. Foreløpig har vi nok tjent en del, men det meste går tilbake til bedriften. Hvis vi derimot skulle få en skikkelig «hit» som Doom eller Tomb Raider, da ville det fosse inn penger, sier Thomas Hagen.

Fattig start

Bedriftseventyret startet i 1996, i et forlatt kontorlokale på Økern i Oslo.
- Hele kontorkomplekset skulle rives, så vi fikk leie nesten gratis og hadde 1000 kvadratmeter å boltre oss på, men bare to datamaskiner å arbeide med, sier Thomas Hagen.

Alle de seks guttene i alderen 20 til 27 år er sjøllært. Noen har datautdannelse fra høyskole.

- Vi fant opp en teknikk som gjør at grafikken er like fin, uavhengig om gjenstanden på bildet er nærme eller langt borte. Vi lagde to demonstrasjoner som vi presenterte for de store dataselskapene i USA, sier Thomas Hagen.

For å få råd til å sende en mann over til USA med demonstrasjonene, måtte de selge den ene PC-en.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Full klaff

- Vi tegnet kontrakt med et av de største selskapene på markedet, Eidos. De ville at vi skulle lage et flyspill, der den nye grafikktypen var bygd inn. Vi fikk noen millioner i startkapital, og ansatte flere dyktige medarbeidere. Dermed var vi i gang, sier Hagen.

I samarbeid med den amerikanske milliardbedriften, utviklet Innerloop en flysimulator på framtidsflyet Joint Strike Fighter (JSF). Med gode kontakter i Pentagon, Boeing og Lockheed Martin fikk de tegninger og opplysninger om det topphemmelige jagerflyet, som i virkeligheten ikke vil stå ferdig før langt ut i neste årtusen.

- Vi brukte nesten 15 måneder på å få spillet ferdig. Det var flere uventede problemer som måtte løses, men resultatet ble vellykket, sier Thomas Hagen.

JSF har fått kjempekritikk i diverse internasjonale datamagasiner, og blant annet kåret til verdens beste flyspill.

- Mange synes det er gøy at vi kommer fra et lite land som Norge, og vi får nok litt ekstra oppmerksomhet av den grunn, mener Thomas Hagen.

Dataspill er en bransje som vokser enormt. I år vil spill omsettes for over 90 milliarder kroner. Om noen år vil computerspillene og Hollywood-spillefilmer ha smeltet helt sammen.

- Vi tenker ikke så mye på framtida. I første omgang skal vi lage to nye actionspill som henvender seg til et mye bredere publikum, sier Thomas Hagen.