Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Leketøy

GENÈVE (Dagbladet): Bilene vil bruke mindre drivstoff og forurense litt mindre. De vil bli sikrere og det blir flere varianter. De vil fortsatt ha fire hjul, ett ratt og være like dyre å eie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen tenker på å lage biler for verdens fattigste. Bilene for neste årtusen skiller seg nemlig ikke vesentlig fra dagens bilpark; de er laget av jern, har stempelmotor og fire hjul - og er leketøy for oss i den rike delen av verden.

Fortsatt bensin

De er svært sikre å sitte i, men ikke særlig gode å bli truffet av. EU har flere ganger kritisert at bilene ikke tar hensyn til skadene ved påkjørsel av fotgjengere. Ingen ser ut til å ha klekket ut metoder for å løse det problemet.

Motortypen er de samme i bilene som entrer det neste årtusen som de som suser rundt i dag. De må ha bensin eller diesel - og det er svært langt mellom motorer som ikke forurenser. Elektriske biler står pent i bakgrunnen, bare norske Think har en framtredende posisjon.

Det arbeides med hybridmotorer og motorer som skal bruke andre og mindre forurensende energikilder enn bensin og diesel - men det er langt fram til serieproduksjon.

Produksjonen flyttes til land der kostnadene - lønnsnivået - ligger lavest. Når Renault lanserer ny Megane stasjonsvogn, blir den laget i Tyrkia, og nye VW Beetle og Chrysler PT skal bare produseres i Mexico.

Motorene til nye BMW, Rover og Chrysler skal bygges i Brasil, og i Ungarn produseres nye Audi TT kabriolet. Mens bilfabrikker i Europa trues med å bli nedlagt, bygges det nye fabrikker i lavkostland.

Bare for de rikeste

Verden trenger biler - men nye biler utvikles for folk som egentlig ikke har behov for dem. Det er kresne og bortskjemte bilkjøpere i USA, Europa og Japan produsentene legger seg flate for å friste - ingen tenker på det enorme behovet det er for kjøretøyer i Afrika, Sør-Amerika eller i de andre av verdens fattige land. Ingen kommer med den billige u-landsbilen - der man neppe spør etter elektriske vinduer, hvite skinnseter, automatgir med sporteffekt og navigasjonsutstyr med TV-skjerm.

Bil er fort satt bare for verdens rikeste. Det er statussymbolet som gir frihet.

PIZZARACER: Toyota Yaris kommer i salg etter påske. Men alt til høsten er det klart for en ny modell, Verso. Det er en miniflerbruksbil med så stor takhøyde at bilen kan registreres som varebil (ca. 120 000 kroner). Flerbruksbiler er den biltypen som gjør størst suksess for tida.